Programma symposium Spoedeisende Psychiatrie - in roerige tijden 

08:30          Ontvangst en inschrijving

09.30         drs. W.M. (Wouter) van Ewijk; Introductie van de dag en het thema door de dagvoorzitter

09:45         drs. N.D. (Nellieke) de Koning en drs.(Lianne) Boersma: Deuren geopend met Intensive Home Treatment, veranderingen voor de                          cliŽnten en de organisatie in beeld

                   Intensive Home Treatment is een nieuwe vorm van frequente behandeling in‎ de thuissituatie voor mensen die in crisis (dreigen te)                      raken. Zij kunnen, indien mogelijk, beter thuis aan hun herstel werken dan in de kliniek. Er wordt ook praktische hulp                                              geboden en er wordt gebruik gemaakt van nieuwe media.

                   Sinds 2011 zijn binnen de GGZ-NHN drie Intensive Home Treatment teams gestart. In samenwerking met andere organisaties die in                    Nederland ook met IHT werken, heeft het model zich inmiddels steeds verder ontwikkeld. Recent zijn nieuwe                                                            onderzoeksresultaten bekend geworden over deze behandelmethode. Deze data en ook de dagelijkse successen en dilemma’s van                      het werk in een IHT team worden gedeeld.

10:30        dr. B. (Bauke) Koekkoek: Wat is de optimale leeromgeving in de spoedeisende psychiatrie?

                  De spoedeisende psychiatrie is een zogenaamde fuzzy omgeving: complexe situaties, weinig routine, veel individuele                                               besluitvorming, hoog risico en weinig feedback. Professioneel leren is dus lastig in deze omgeving en er is dan ook veel variatie                             tussen professionals in wat ze doen. Hoe kunnen professionals in de spoedeisende psychiatrie toch blijven leren over hun eigen                           handelen en dat van anderen?

11:15        Koffie pauze 

11:30        drs. J. Zoeteman: De samenwerking met politie en justitie

                  Hoe gaat die samenwerking? Wat zijn de leemtes nu, de ontwikkelingen en oplossingsrichtingen. 

12.15       Kort debat 

12.30       Lunch

13:30       drs. J. (Just) Bent: samenvatting van de ochtend

13:40       Eerste ronde workshops

14:40       Thee Pauze & wisselen workshops

15:00       Tweede ronde workshops

16:00       Debat, tussen sprekers en de aanwezigen o.l.v. de dagvoorzitter

16.45       Dag-afsluiting en aansluitend een borrel 

U kunt deelnemen aan 2 van de 5 workshops, waarvan ťťn uit de eerste serie (aanvang 13.40 uur) en ťťn uit de tweede serie (aanvang 15.00 uur)

Workshops
1. ‘Triage in de GGZ’ ; Dagmar van Wijngaarden en Vos Beerthuis

2. ‘Wilsbekwaamheid in spoedeisende situaties’ Joeri Tijdink en Christiaan Vinkers

3. ‘Farmacologie’ door Alexander Achilles en Gabriel Jacobs

4. Leren van uzelf en van elkaar – haalbaar in de acute psychiatrie? door Bauke Koekkoek

5. Hoe werkt IHT in de praktijk? - door Nellieke de Koning en Lianne Boersma

Download hier het programma in word.  

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Kind te zijn

De schoolarts die je af en toe onderzocht en die zei dat je op je hand moest blazen en dan tot je verbazing je broek naar beneden trok om te controleren of je ballen wel ingedaald waren. Lange tijd wist ik niet anders dan dat over de jeugdzorg en ik ging ervan uit dat het altijd zo was gebleven. De jeugdzorg breidde zich echter geruisloos uit, nestelde zich ... Meer

Kinderen in gevaar door fake fietsers,
fluisterbrommers en
yuppen-canta’s.

Kunnen onze kinderen nog wel veilig op de fiets naar school? Ben benieuwd naar ķw ervaringen maar ik voel me niet meer safe op de hoofdstedelijke fietspaden. De geringste uitwijking of onoplettendheid en je hebt een luid scheldende e-biker in je nek. …ven anticiperend in de rem knijpen of voor mijn part een bescheiden belletje, het is er niet meer bij. Liefs... Meer

Reageer |  reacties

Ze werden geslagen en ik deed niets

Eigenlijk heb ik het wel geweten. Als Mark me zijn verhaal vertelt, kan ik niet anders dan bedenken dat ik het eigenlijk wel heb geweten. Niet alles natuurlijk, maar toch. Ik had iets moeten doen. Mark is net zo oud als mijn oudste zoon, nu twintig. Zijn broertje is twee jaar jonger en daarmee net zo oud als mijn dochter. Ik ken ze alle twee al vanaf hun geb... Meer

Reageer |  reacties