Ineke Booij (1959)
Als coach en mediator begeleidt zij artsen individueel, maatschappen/vakgroepen en raden van bestuur.
Daarnaast geeft zij cursussen en trainingen, onder andere voor Vermande Studiedagen (masterclass mediation) en Focus Conferences.
Zij deed de opleiding tot psychiater aan het AMC. Van 1992 tot 2005 werkte zij als psychiater, eerst als hoofd van een cluster van afdelingen in een psychiatrisch ziekenhuis, later in een eigen praktijk. In 1998 besloot zij zich naast de patiëntenzorg meer op conflictbemiddeling en procesbegeleiding te gaan richten. Zij volgde daartoe in 1998-1999 de graduate course “Skills in managing conflicts in organizational settings” aan Harvard University Extension School (Cambridge, USA).
Ineke Booij deed in 2000 een mediationopleiding. Vanaf de invoering van de certificering in 2003 is zij NMI-gecertificeerd mediator.
Opinie door Ineke Booij:
Procesbegeleiding als prestatieverhogend middel voor de maatschap
22 augustus 2011
Optimaal presteren, op wat voor gebied ook, vergt minimaal twee dingen: een plan van aanpak en gerichte training.
Lees meer >>
Het Checklist Manifest, Atul Gawande
22 maart 2011
Recensie geschreven door: Ineke Booij, voorheen psychiater, nu werkzaam als procesbegeleider en coach
Lees meer >>
Opinie
DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt
Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer
Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer
Breng de waarheid boven tafel
Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer