Waar is de raad van toezicht?

Auteur
Goos Minderman
Prijs
€ 26,00
Uitgever
Boom Lemma uitgevers
EAN
9789059317802
Rubriek
Non Profit
Tags
Raad van Commissarissen | Raad van Toezicht

SAMENVATTING
Dit boek is het eerste actuele overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van de raad van toezicht.

Waar is de raad van toezicht als er iets fout gaat? Hoe kan het dat er zoveel incidenten in de non-profitsector zijn? Wat heeft de toezichthouder gedaan? Deze vragen vullen wekelijks de kranten.

In dit boek gaat het om een andere vraag: wat zou de raad van toezicht moeten doen? Waar zou de raad zich op moeten focussen? Anders gezegd: waar zou de raad van toezicht moeten zijn? Hoe past dit relatief nieuwe orgaan in het publieke stelsel in Nederland en welke verantwoordelijkheden kan men wel of niet aan de raad opdragen? En belangrijker: wat kunnen anderen - bestuurders, overheden en gebruikers - aan de raad hebben en wat vergt dat in de samenwerking van alle partijen?

Dit boek is het eerste actuele overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van de raad van toezicht. Het is een verplicht werk voor allen die in raden van commissarissen van woningcorporaties zitten of raden van toezicht in het onderwijs, de zorg of de kinderopvang. Het geeft een helder theoretisch inzicht in een vraagstelling die de komende jaren beantwoord zal moeten worden.

Lees meer op Managementboek.nl

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Geen personalised medicine zonder personomics

Het is de nieuwe heilige graal: personalised medicine. De leek die erover hoort, denkt al snel dat het walhalla binnen handbereik is. Nog even, en de dokter kan een behandeling geven die helemaal op jouzelf is toegesneden. Zou het?

Big data Het heet natuurlijk niet voor niets personalised medicine, en niet gepersonaliseerde zorg; al is de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra NFU niet zo stellig in dit onderscheid. De toelichting op dit begrip begint de NFU met de zinnen: ‘Precies de juiste zorg voor elke individuele patiŽnt, met een minimum aan bijwerkingen, tegen minimale kosten, zo dicht mogelijk bij huis. (...) Daarvoor is een revolutie nodig, zowel in kennisverwerving als in de organisatie van de zorg.’
Meer

Reageer |  reacties

Staat de patiŽnt wel centraal?

Enige tijd geleden sprak ik een vrijgevestigd klinisch psychologe over haar ervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij vertelde over een depressieve patiŽnte die zij wilde verwijzen naar de crisisdienst van de regionale GGZ-instelling. Zij vertelde dat zij deze patiŽnte niet kon/mocht doorverwijzen, dat de huisarts dat moest doen, maar dat die op vakantie was en zijn waarnemer de patiŽnte eerst wilde zien voordat hij zou kunnen doorverwijzen, dat deze waarnemer deze patiŽnte niet wilde doorverwijzen, omdat hij het met de diagnose niet eens was, dat de psychologe de patiŽnte toen presenteerde aan een bevriende psychiater, die patiŽnte vervolgens terstond verwees naar de crisisdienst, die de patiŽnte tijdelijk in behandeling nam, en om het af te sluiten niet met de klinisch psychologe, de behandelaar overlegde maar met de bevriende psychiater, die de patiŽnte na ťťn gesprek had doorverwezen, en haar nauwelijks kende.
Meer

Reageer |  reacties

Millennials missen een ontwikkeld backoffice

De Facebookgeneratie ofwel de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) overbevolken onze GGZ. In tien jaar tijds nam bij deze generatie het slikken van antidepressiva met 40% toe. 72.000 zitten er vanwege arbeidsongeschiktheid thuis; in grote meerderheid gaat het om psychische thema’s. In de GGZ trakteren wij ze op een etikettenepidemie: dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, PTSS, autisme, Asperger, NLD, dyscalculie, borderline.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten