De medisch specialist komt naar je toe! (hopelijk)

11 augustus 2016

In Medisch Contact van 30 juni jongstleden staat een groot verhaal waarin twee directieleden van het Udense ziekenhuis Bernhove uitleggen hoe zij de zorg dichter bij de patiŽnten brengen.
Hoera! dacht ik, toen ik het las. Wat fijn dat ook ziekenhuisbestuurders begrijpen dat een ziekenhuis zich zou moeten beperken tot de diensten waarmee het zich onderscheidt van andere zorgverleners: acute zorg, operaties, en behandelingen waaraan apparatuur te pas komt die onmogelijk verplaatst kan worden.
Nu is het zaak de volgende stap richting patiŽnt te zetten, en wel letterlijk: ontvang niet meer vanachter een bureau, maar ga zelf naar uw patiŽnten toe.

Minachting
Dat patiŽnten altijd naar het ziekenhuis moeten komen, onderstreept de hiŽrarchische afstand tussen arts en patiŽnt. De patiŽnt krijgt te horen wanneer hij kan worden ingepland, en moet niet moeilijk doen over de datum en tijd die worden voorgesteld. Hij wacht lijdzaam in de wachtkamer totdat hij aan de beurt is, ook als dat pas ruimschoots na het afgesproken tijdstip is. Of het nou de bedoeling is of niet, maar met zo’n manier van doen wordt vooral minachting gecommuniceerd. En het onvermogen om afspraken goed te plannen, dat ook.

70 euro
PatiŽnten pikken het, omdat ze geen keus hebben. En dus zitten mensen zoals mijn vader vaak driekwartier of langer op de rolstoeltaxi te wachten die hen naar het ziekenhuis brengt (waar ze vervolgens te vroeg arriveren want ja, de taxi mag er formeel anderhalf uur over doen om je af te leveren, en te laat komen wil je niet). Met een beetje pech loopt het spreekuur van de arts uit, en daarna moeten ze dezelfde route in omgekeerde richting volgen. Een bezoek van 15 minuten kost mijn vader niet zelden tussen de 3 en 4 uur. Privť een rolstoeltaxi huren om zo de reistijd te bekorten, is niet te betalen: dat kost (in zijn geval) 65 euro enkele reis.

Absurd
Als ik erbij moet zijn, kost zijn bezoek mij een werkdag, want artsen houden geen spreekuren in het weekend. Dat andere mensen vaak ůůk doordeweeks moeten werken, daar begrijpen zij dan weer niets van. Meestal zitten we bij een specialist aan het bureau die naar mijn vaders klachten luistert (fijn), een paar notities maakt, eventueel een suggestie doet om zijn medicatie aan te passen, en dan staan we weer buiten. Zowel mijn vader als ik plegen hiervoor een absurd grote en totaal onnodige tijdsinvestering, die voor mijn vader bovendien fysiek behoorlijk belastend is.

Verpleeghuisrondjes
Dermatoloog Roland Koopman van ziekenhuis Bernhove vindt het ook onzin dat patiŽnten standaard naar het ziekenhuis komen. Hij houdt daarom regelmatig spreekuur in huisartsenpraktijken in zijn regio, vertelt hij aan Medisch Contact. Hiermee stelt hij een geweldig voorbeeld, dat hopelijk veel navolging krijgt. Toch kan Koopman deze belangrijke verbetering nog overtreffen:door ‘verpleeghuisrondjes’ in zijn regio in te plannen, en ook patiŽnten in aanleunwoningen te bezoeken. Ook dat scheelt heel erg veel onnodig gezeul met heel erg veel mensen. Als het dan ook nog gewoon wordt om via Facetime of Skype de mantelzorger-ver-weg bij het gesprek te betrekken, kan die zijn uren steken in dingen die wťl echt leuk zijn om samen met zijn ouder of partner te doen – en die voor het welbevinden van deze patiŽnt net zo goed hard nodig zijn.

 U kunt Malou van Hintum via twitter volgen via: @malouvh

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Sociale nabijheid, op afstand

Het coronavirus waart over de wereld. Dit is een gezondheidscrisis van ongekende proporties. Tevens is nog nooit de impact op het functioneren van andere sectoren zo in het geding geweest. De economie staat onder druk, het sociale en culturele leven is drastisch gereduceerd, sportactiviteiten zijn opgeschort en ga zo maar door. Dankzij elektronische communic... Meer

Reageer |  reacties

ĎWerken in een Vinex-wijk staat niet meer op mijn verlanglijstjeí

Mieke van Loon werkt als huisarts in gezondheidscentrum Beverwaard in Rotterdam-Zuid. Zij kiest bewust voor deze praktijk en deze 'achterstandswijk'. 'Wij zijn een van de ongeveer tien praktijken in de Randstad met 'Krachtige Basiszorg'. We hebben een 15 minutenspreekuur, elke dag een spoedarts en een maatschappelijk werker die de sociale kaart van Rotterdam... Meer

Reageer |  reacties

Succesformule Saxenburgh:
verbinden met bevolking

Saxenburgh Medisch Centrum in Hardenberg betrekt in mei 2020 een gloednieuw ziekenhuis. Daarna volgt de bouw van een nieuw regionaal gezondheidscentrum en twee centra met kleinschalige woonvormen voor ouderen. Hoe kan dat in financieel moeilijke tijden voor zorginstellingen? Bestuurder Wouter van der Kam: 'Onze succesformule? Wij zoeken, naast verbinding met... Meer