Hobby-horse, of het obstakel dat Mirro heet

3 april 2014

Lang niet iedereen is juichend enthousiast over het Mirro-model dat zorgverzekeraar Achmea wil opleggen aan huisartsen en psychologen. De Volkskrant berichtte er kritisch over, iets wat de zorgverzekeraar in het verkeerde keelgat is geschoten. Achmea legt uit dat het vier zorgaanbieders – Parnassia Groep, GGz Ingeest, GGz Drenthe en Altrecht/AZMn – zijn die de kennis voor Mirro hebben ingebracht. Ook stelt ze dat het niet klopt dat aanbieders die Mirro niet willen gebruiken, worden gekort op hun tarief. De verzekeraar geeft wel-gebruikers gewoon meer geld. Tja, zo kun je je handel ook verkopen en je arrogantie een elegante draai geven.

Monopolie en moloch
Wie kijkt naar Mirro, moet twee dingen opvallen: monopolie en moloch. Er is een model ontwikkeld, en anderen – huisartsen, POH’s en behandelaren – worden gedwongen het te gebruiken. De ervaringen die zij met Mirro opdoen worden in de loop van de tijd verwerkt, is de belofte. Dat is een vorm van topdown werken waarin deelnemers moeten aantonen dat het model dat in hun praktijk wordt gedropt mankementen heeft, terwijl intussen samenwerking wordt afgedwongen. Kan dat niet anders? Jawel, zeggen de mensen achter het maandag 31 maart bij Zorg en Zekerheid in Leiden gepresenteerde Netwerk Next.

Leren luisteren
Netwerk Next is een samenwerkingsverband tussen huisartsen en hun praktijkverpleegkundigen (POH-GGZ), psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en GGZ-instellingen, onder wie Transparant, Centrum voor GGZ, en Rivierduinen. Het Netwerk werkt niet topdown, maar bottom-up. Initiatiefnemer en Transparant-psychiater Liesbeth van Londen stelde tijdens de presentatie dat ‘wij moeten leren luisteren naar wat de huisarts en POH-GGZ nodig hebben van ons, en niet andersom. Wij moeten niet als specialisten zeggen: jullie gaan het op onze manier doen.’ Hier wordt de koek samen gebakken, en duwt niet de een de ander een bittere pil door de strot.

Samenwerken
Netwerk Next gaat werken met een ‘toolbox’ voor huisartsen die bestaat uit vier elementen: (gevalideerde) vragenlijsten waarin niet alleen naar klachten, maar ook naar veerkracht wordt gevraagd; beslissingsondersteuning; een verwijsbrief; en e-healthmodules. De volgende stap is om met psychologen te overleggen welke tests worden gebruikt, zodat bijvoorbeeld een depressie door iedereen op dezelfde manier wordt gemeten. ‘Beter samenwerken dan marktwerken,’ zei Van Londen in Leiden.

Lakmoesproef
Intussen is het de vraag of een grote verzekeraar als Achmea alternatieven voor het door haar gepromote Mirro wil inkopen. Dat is de lakmoesproef voor ťchte marktwerking in de zorg: zijn verzekeraars bereid te kijken naar de verhouding tussen kwaliteit en prijs en op grond daarvan in te kopen, of berijden ze alleen hun eigen hobby-horse? Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Netwerk Next, maar ook voor andere (regionale) alternatieven voor Mirro.
Dat minister Schipper zich vierkant achter Mirro heeft opgesteld – ‘de juiste zorg op het juiste moment; dat is de ambitie van Mirro’ - en enthousiast is over de manier waarop Achmea het gebruik ervan afdwingt, vind ik dan ook wonderlijk. Je zou verwachten dat een voorstander van marktwerking in de zorg een stuk terughoudender is.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Staat de patiŽnt wel centraal?

Enige tijd geleden sprak ik een vrijgevestigd klinisch psychologe over haar ervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij vertelde over een depressieve patiŽnte die zij wilde verwijzen naar de crisisdienst van de regionale GGZ-instelling. Zij vertelde dat zij deze patiŽnte niet kon/mocht doorverwijzen, dat de huisarts dat moest doen, maar dat die op vakantie was en zijn waarnemer de patiŽnte eerst wilde zien voordat hij zou kunnen doorverwijzen, dat deze waarnemer deze patiŽnte niet wilde doorverwijzen, omdat hij het met de diagnose niet eens was, dat de psychologe de patiŽnte toen presenteerde aan een bevriende psychiater, die patiŽnte vervolgens terstond verwees naar de crisisdienst, die de patiŽnte tijdelijk in behandeling nam, en om het af te sluiten niet met de klinisch psychologe, de behandelaar overlegde maar met de bevriende psychiater, die de patiŽnte na ťťn gesprek had doorverwezen, en haar nauwelijks kende.
Meer

Reageer |  reacties

Millennials missen een ontwikkeld backoffice

De Facebookgeneratie ofwel de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) overbevolken onze GGZ. In tien jaar tijds nam bij deze generatie het slikken van antidepressiva met 40% toe. 72.000 zitten er vanwege arbeidsongeschiktheid thuis; in grote meerderheid gaat het om psychische themaís. In de GGZ trakteren wij ze op een etikettenepidemie: dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, PTSS, autisme, Asperger, NLD, dyscalculie, borderline.
Meer

Reageer |  reacties

Voorkůmen is beter dan genezen

Denkt u eens na over het volgende rijtje: een jurist, een kantoorbeambte cq boekhouder, een rechtsgeleerde, een leraar, een voormalig metaalarbeider en vakbondsbestuurder, een arts, een jurist, een scheikundige, een voormalig secretaresse, een politicoloog en jurist, een TV-producer, een arts, een econoom, een historicus annex internationale betrekkingen-expert, een socioloog en een politicoloog. Weet u al waar ik op doel? Dat is de achtergrond van de ministers die de afgelopen 40 jaren Volksgezondheid in hun portefeuille hebben gehad.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten