Hobby-horse, of het obstakel dat Mirro heet

3 april 2014

Lang niet iedereen is juichend enthousiast over het Mirro-model dat zorgverzekeraar Achmea wil opleggen aan huisartsen en psychologen. De Volkskrant berichtte er kritisch over, iets wat de zorgverzekeraar in het verkeerde keelgat is geschoten. Achmea legt uit dat het vier zorgaanbieders – Parnassia Groep, GGz Ingeest, GGz Drenthe en Altrecht/AZMn – zijn die de kennis voor Mirro hebben ingebracht. Ook stelt ze dat het niet klopt dat aanbieders die Mirro niet willen gebruiken, worden gekort op hun tarief. De verzekeraar geeft wel-gebruikers gewoon meer geld. Tja, zo kun je je handel ook verkopen en je arrogantie een elegante draai geven.

Monopolie en moloch
Wie kijkt naar Mirro, moet twee dingen opvallen: monopolie en moloch. Er is een model ontwikkeld, en anderen – huisartsen, POH’s en behandelaren – worden gedwongen het te gebruiken. De ervaringen die zij met Mirro opdoen worden in de loop van de tijd verwerkt, is de belofte. Dat is een vorm van topdown werken waarin deelnemers moeten aantonen dat het model dat in hun praktijk wordt gedropt mankementen heeft, terwijl intussen samenwerking wordt afgedwongen. Kan dat niet anders? Jawel, zeggen de mensen achter het maandag 31 maart bij Zorg en Zekerheid in Leiden gepresenteerde Netwerk Next.

Leren luisteren
Netwerk Next is een samenwerkingsverband tussen huisartsen en hun praktijkverpleegkundigen (POH-GGZ), psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en GGZ-instellingen, onder wie Transparant, Centrum voor GGZ, en Rivierduinen. Het Netwerk werkt niet topdown, maar bottom-up. Initiatiefnemer en Transparant-psychiater Liesbeth van Londen stelde tijdens de presentatie dat ‘wij moeten leren luisteren naar wat de huisarts en POH-GGZ nodig hebben van ons, en niet andersom. Wij moeten niet als specialisten zeggen: jullie gaan het op onze manier doen.’ Hier wordt de koek samen gebakken, en duwt niet de een de ander een bittere pil door de strot.

Samenwerken
Netwerk Next gaat werken met een ‘toolbox’ voor huisartsen die bestaat uit vier elementen: (gevalideerde) vragenlijsten waarin niet alleen naar klachten, maar ook naar veerkracht wordt gevraagd; beslissingsondersteuning; een verwijsbrief; en e-healthmodules. De volgende stap is om met psychologen te overleggen welke tests worden gebruikt, zodat bijvoorbeeld een depressie door iedereen op dezelfde manier wordt gemeten. ‘Beter samenwerken dan marktwerken,’ zei Van Londen in Leiden.

Lakmoesproef
Intussen is het de vraag of een grote verzekeraar als Achmea alternatieven voor het door haar gepromote Mirro wil inkopen. Dat is de lakmoesproef voor échte marktwerking in de zorg: zijn verzekeraars bereid te kijken naar de verhouding tussen kwaliteit en prijs en op grond daarvan in te kopen, of berijden ze alleen hun eigen hobby-horse? Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Netwerk Next, maar ook voor andere (regionale) alternatieven voor Mirro.
Dat minister Schipper zich vierkant achter Mirro heeft opgesteld – ‘de juiste zorg op het juiste moment; dat is de ambitie van Mirro’ - en enthousiast is over de manier waarop Achmea het gebruik ervan afdwingt, vind ik dan ook wonderlijk. Je zou verwachten dat een voorstander van marktwerking in de zorg een stuk terughoudender is.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt

Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer

Reageer |  reacties

Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken

Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer

Reageer |  reacties

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer

Reageer |  reacties