Hobby-horse, of het obstakel dat Mirro heet

3 april 2014

Lang niet iedereen is juichend enthousiast over het Mirro-model dat zorgverzekeraar Achmea wil opleggen aan huisartsen en psychologen. De Volkskrant berichtte er kritisch over, iets wat de zorgverzekeraar in het verkeerde keelgat is geschoten. Achmea legt uit dat het vier zorgaanbieders – Parnassia Groep, GGz Ingeest, GGz Drenthe en Altrecht/AZMn – zijn die de kennis voor Mirro hebben ingebracht. Ook stelt ze dat het niet klopt dat aanbieders die Mirro niet willen gebruiken, worden gekort op hun tarief. De verzekeraar geeft wel-gebruikers gewoon meer geld. Tja, zo kun je je handel ook verkopen en je arrogantie een elegante draai geven.

Monopolie en moloch
Wie kijkt naar Mirro, moet twee dingen opvallen: monopolie en moloch. Er is een model ontwikkeld, en anderen – huisartsen, POH’s en behandelaren – worden gedwongen het te gebruiken. De ervaringen die zij met Mirro opdoen worden in de loop van de tijd verwerkt, is de belofte. Dat is een vorm van topdown werken waarin deelnemers moeten aantonen dat het model dat in hun praktijk wordt gedropt mankementen heeft, terwijl intussen samenwerking wordt afgedwongen. Kan dat niet anders? Jawel, zeggen de mensen achter het maandag 31 maart bij Zorg en Zekerheid in Leiden gepresenteerde Netwerk Next.

Leren luisteren
Netwerk Next is een samenwerkingsverband tussen huisartsen en hun praktijkverpleegkundigen (POH-GGZ), psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en GGZ-instellingen, onder wie Transparant, Centrum voor GGZ, en Rivierduinen. Het Netwerk werkt niet topdown, maar bottom-up. Initiatiefnemer en Transparant-psychiater Liesbeth van Londen stelde tijdens de presentatie dat ‘wij moeten leren luisteren naar wat de huisarts en POH-GGZ nodig hebben van ons, en niet andersom. Wij moeten niet als specialisten zeggen: jullie gaan het op onze manier doen.’ Hier wordt de koek samen gebakken, en duwt niet de een de ander een bittere pil door de strot.

Samenwerken
Netwerk Next gaat werken met een ‘toolbox’ voor huisartsen die bestaat uit vier elementen: (gevalideerde) vragenlijsten waarin niet alleen naar klachten, maar ook naar veerkracht wordt gevraagd; beslissingsondersteuning; een verwijsbrief; en e-healthmodules. De volgende stap is om met psychologen te overleggen welke tests worden gebruikt, zodat bijvoorbeeld een depressie door iedereen op dezelfde manier wordt gemeten. ‘Beter samenwerken dan marktwerken,’ zei Van Londen in Leiden.

Lakmoesproef
Intussen is het de vraag of een grote verzekeraar als Achmea alternatieven voor het door haar gepromote Mirro wil inkopen. Dat is de lakmoesproef voor échte marktwerking in de zorg: zijn verzekeraars bereid te kijken naar de verhouding tussen kwaliteit en prijs en op grond daarvan in te kopen, of berijden ze alleen hun eigen hobby-horse? Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Netwerk Next, maar ook voor andere (regionale) alternatieven voor Mirro.
Dat minister Schipper zich vierkant achter Mirro heeft opgesteld – ‘de juiste zorg op het juiste moment; dat is de ambitie van Mirro’ - en enthousiast is over de manier waarop Achmea het gebruik ervan afdwingt, vind ik dan ook wonderlijk. Je zou verwachten dat een voorstander van marktwerking in de zorg een stuk terughoudender is.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Als e-health meerwaarde
heeft, zijn we er als eerste bij

Iemand die zelf verslaafd is geweest, is eigenlijk de enige die een verslaafde begrijpt', zegt Dick Trubendorffer. Hij was zelf verslaafd aan alcohol, partydrugs, werken en seks. Na een mislukte behandeling in Nederland herstelde hij in Amerika. In Nederland zette hij daarna Trubendorffer ‘Hulp bij Verslaving' op. De zorg is ambulant, E-health en beeldtelefo... Meer

Van bajes naar zorginstelling,
van cipier naar groepsleider

‘Eens kijken of het me lukt', dacht hoofd behandeling Peter van der Sanden, toen hij in 2011 in jeugdzorginstelling Almata in Ossendrecht ging werken. De ‘bajes voor jongeren' moest worden omgevormd van een justitiële instelling naar een gesloten jeugdzorginstelling. Cipiers werden groepsleiders. Het lukte. Met Van der Sanden als grote inspirator. Juni 2019 ... Meer

Waarom e-health tóch succesvol wordt

Ik kan me goed voorstellen dat gelouterde zorgbestuurders als Wouter van Ewijk niet geloven in e-health (Discura, 25 januari jl.). Je gaat doorgaans niet naar de dokter voor je plezier. Je vermoedt iets ernstigs in je unieke lijf. En wilt daarbij de arts wel in de ogen kijken. Je wilt gezién worden. Je zoekt, wellicht impliciet, de vertrouwensband. En dat is... Meer

Reageer |  reacties