Procesbegeleiding als prestatieverhogend middel voor de maatschap

22 augustus 2011

Na de Olympische titels van 1996 en 2000 en zilver in 2004, was de Nederlandse hockeyploeg een aantal jaren in de versukkeling. Momenteel draait het elftal weer op volle toeren en gelooft het in de kansen voor Londen 2012. Wat ging er mis in de jaren ertussen? Het team had zich teveel aangepast aan de tegenstanders en ging niet meer uit van eigen kracht, met krampachtigheid en irritaties als gevolg. Veel spelers voelden zich niet thuis bij de gekozen koers, maar slikten hun bezwaren in – zo lezen we nu in interviews.

Optimaal presteren, op wat voor gebied ook, vergt minimaal twee dingen: een plan van aanpak en gerichte training. Dat geldt net zo goed voor de tactiek en het samenspel als voor de technische vaardigheden van de spelers. En natuurlijk geldt dat ook voor de prestaties van uw maatschap op het gebied van communicatie, samenwerken en onderhandelen als team. En dat is niet alleen nuttig, het is ook noodzakelijk. De samenleving vraagt toenemend van artsen dat wij ook verantwoordelijkheid nemen voor het functioneren van onze collega’s. Er zal dus meer druk komen te staan op samenwerking – zowel binnen de maatschap als tussen maatschap en andere onderdelen van de organisatie. Het zou helpen als maatschapsleden dat niet als de zoveelste bureaucratische maatregel beleven, maar als aanzet tot een groeiproces dat inspiratie en meer werkplezier kan opleveren.

Hoe pak je dit in de praktijk aan? Bij de visitatie van maatschappen wordt nu al gebruik gemaakt van de QuickScan. Dat biedt een goed uitgangspunt voor het plan van aanpak. In zo’n plan moet er voldoende tijd begroot worden om ‘met de voeten op tafel’ te praten over wat de gemoederen bezighoudt. Als dat te lang niet gebeurt kunnen de gevolgen groot zijn. Dan is het bij meningsverschillen vaak niet meer mogelijk om het over de inhoud te hebben, omdat de deelnemers verstrikt zijn in een strijd over de onderlinge betrekkingen. Als die situatie een tijd bestaat, is het bijna onmogelijk om zonder hulp van een derde de onderlinge verhoudingen zodanig te herstellen dat het weer over de inhoud kan gaan. Die derde kan iemand uit de stafmaatschap zijn, of een vertrouwde HRM-medewerker. Een ervaren procesbegeleider van buiten heeft vaak meerwaarde, omdat die geen onderdeel uitmaakt van het systeem.

In deze tijd van regelgeving , richtlijnen, actieplannen en tijdspaden blijft het belangrijk om tijd voor de onderstroom te reserveren. Een procesbegeleider kan u helpen om zicht te houden of te krijgen op die onderstroom. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een betere patiŽntenzorg en meer werkplezier.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Verslavingszorg verdient beter imago

De verslavingszorg heeft een imagoprobleem. Psychiaters, psychologen en andere therapeuten zijn vaak te somber over de resultaten die we bereiken, vindt Ruud Rutten, bestuurder van Tactus verslavingszorg. 'We hebben in de kliniek wel enkele 'Herman Broodjes' rondlopen die hun hele leven begeleiding nodig hebben, maar de meeste mensen overwinnen na één of enk... Meer

Reageer |  reacties

Halsema wijst de weg naar sensationeel Corona-onderzoek

En wij maar boos zijn op het schutterende stadshoofd. Musical tycoon Albert Verlinde verwoordt het nog het best: "ze spuugt ons in het gezicht". Goed gevonden, in Corona-tijd staat dat gelijk aan poging tot moord. Maar volgens Halsema waren er geen fouten gemaakt op de Dam. Integendeel. Alle voorspellingen, zei ze, waren blijven steken op enige honderden act... Meer

Reageer |  reacties

Dit is de zwartste bladzijde uit de
coronageschiedenis

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar in deze coronacrisis heb ik regelmatig de neiging om Prediker te lezen. En dat terwijl ik al sinds mijn elfde van God los ben. 'Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon.' Prediker observeerde alles wat mensen deden en concludeerde: alles is ijdelheid en het ... Meer

Reageer |  reacties