Procesbegeleiding als prestatieverhogend middel voor de maatschap

22 augustus 2011

Na de Olympische titels van 1996 en 2000 en zilver in 2004, was de Nederlandse hockeyploeg een aantal jaren in de versukkeling. Momenteel draait het elftal weer op volle toeren en gelooft het in de kansen voor Londen 2012. Wat ging er mis in de jaren ertussen? Het team had zich teveel aangepast aan de tegenstanders en ging niet meer uit van eigen kracht, met krampachtigheid en irritaties als gevolg. Veel spelers voelden zich niet thuis bij de gekozen koers, maar slikten hun bezwaren in – zo lezen we nu in interviews.

Optimaal presteren, op wat voor gebied ook, vergt minimaal twee dingen: een plan van aanpak en gerichte training. Dat geldt net zo goed voor de tactiek en het samenspel als voor de technische vaardigheden van de spelers. En natuurlijk geldt dat ook voor de prestaties van uw maatschap op het gebied van communicatie, samenwerken en onderhandelen als team. En dat is niet alleen nuttig, het is ook noodzakelijk. De samenleving vraagt toenemend van artsen dat wij ook verantwoordelijkheid nemen voor het functioneren van onze collega’s. Er zal dus meer druk komen te staan op samenwerking – zowel binnen de maatschap als tussen maatschap en andere onderdelen van de organisatie. Het zou helpen als maatschapsleden dat niet als de zoveelste bureaucratische maatregel beleven, maar als aanzet tot een groeiproces dat inspiratie en meer werkplezier kan opleveren.

Hoe pak je dit in de praktijk aan? Bij de visitatie van maatschappen wordt nu al gebruik gemaakt van de QuickScan. Dat biedt een goed uitgangspunt voor het plan van aanpak. In zo’n plan moet er voldoende tijd begroot worden om ‘met de voeten op tafel’ te praten over wat de gemoederen bezighoudt. Als dat te lang niet gebeurt kunnen de gevolgen groot zijn. Dan is het bij meningsverschillen vaak niet meer mogelijk om het over de inhoud te hebben, omdat de deelnemers verstrikt zijn in een strijd over de onderlinge betrekkingen. Als die situatie een tijd bestaat, is het bijna onmogelijk om zonder hulp van een derde de onderlinge verhoudingen zodanig te herstellen dat het weer over de inhoud kan gaan. Die derde kan iemand uit de stafmaatschap zijn, of een vertrouwde HRM-medewerker. Een ervaren procesbegeleider van buiten heeft vaak meerwaarde, omdat die geen onderdeel uitmaakt van het systeem.

In deze tijd van regelgeving , richtlijnen, actieplannen en tijdspaden blijft het belangrijk om tijd voor de onderstroom te reserveren. Een procesbegeleider kan u helpen om zicht te houden of te krijgen op die onderstroom. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een betere patiŽntenzorg en meer werkplezier.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt

Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer

Reageer |  reacties

Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken

Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer

Reageer |  reacties

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer

Reageer |  reacties