Procesbegeleiding als prestatieverhogend middel voor de maatschap

22 augustus 2011

Na de Olympische titels van 1996 en 2000 en zilver in 2004, was de Nederlandse hockeyploeg een aantal jaren in de versukkeling. Momenteel draait het elftal weer op volle toeren en gelooft het in de kansen voor Londen 2012. Wat ging er mis in de jaren ertussen? Het team had zich teveel aangepast aan de tegenstanders en ging niet meer uit van eigen kracht, met krampachtigheid en irritaties als gevolg. Veel spelers voelden zich niet thuis bij de gekozen koers, maar slikten hun bezwaren in – zo lezen we nu in interviews.

Optimaal presteren, op wat voor gebied ook, vergt minimaal twee dingen: een plan van aanpak en gerichte training. Dat geldt net zo goed voor de tactiek en het samenspel als voor de technische vaardigheden van de spelers. En natuurlijk geldt dat ook voor de prestaties van uw maatschap op het gebied van communicatie, samenwerken en onderhandelen als team. En dat is niet alleen nuttig, het is ook noodzakelijk. De samenleving vraagt toenemend van artsen dat wij ook verantwoordelijkheid nemen voor het functioneren van onze collega’s. Er zal dus meer druk komen te staan op samenwerking – zowel binnen de maatschap als tussen maatschap en andere onderdelen van de organisatie. Het zou helpen als maatschapsleden dat niet als de zoveelste bureaucratische maatregel beleven, maar als aanzet tot een groeiproces dat inspiratie en meer werkplezier kan opleveren.

Hoe pak je dit in de praktijk aan? Bij de visitatie van maatschappen wordt nu al gebruik gemaakt van de QuickScan. Dat biedt een goed uitgangspunt voor het plan van aanpak. In zo’n plan moet er voldoende tijd begroot worden om ‘met de voeten op tafel’ te praten over wat de gemoederen bezighoudt. Als dat te lang niet gebeurt kunnen de gevolgen groot zijn. Dan is het bij meningsverschillen vaak niet meer mogelijk om het over de inhoud te hebben, omdat de deelnemers verstrikt zijn in een strijd over de onderlinge betrekkingen. Als die situatie een tijd bestaat, is het bijna onmogelijk om zonder hulp van een derde de onderlinge verhoudingen zodanig te herstellen dat het weer over de inhoud kan gaan. Die derde kan iemand uit de stafmaatschap zijn, of een vertrouwde HRM-medewerker. Een ervaren procesbegeleider van buiten heeft vaak meerwaarde, omdat die geen onderdeel uitmaakt van het systeem.

In deze tijd van regelgeving , richtlijnen, actieplannen en tijdspaden blijft het belangrijk om tijd voor de onderstroom te reserveren. Een procesbegeleider kan u helpen om zicht te houden of te krijgen op die onderstroom. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een betere patiŽntenzorg en meer werkplezier.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Regelruimte

In 1991 was ik in Kiev. De stad zat in een transitiefase Ė de schraalheid van het Sovjet-communisme was nog zichtbaar en voelbaar op straat. De prachtige oude gebouwen die het Sovjet tijdperk hadden overleefd, stonden al jaren in de steigers. In de restaurants was overdaad - met name dŠŠr waar de voormalige Sovjet-bobo's zich niet geneerden om hun, op dubieu... Meer

Reageer |  reacties

De slechtste chirurg van Nederland

Wat een nachtmerrie. Je staat levensgroot op de voorpagina van de New York Times als de slechtste hartchirurg van de stad. Het overkwam dokter Richard Dal Col, een hardwerkende collega met, althans tot op die bewuste dag, een prima reputatie. Zo'n dokter die gewoon probeerde al zijn patiŽnten te helpen: of ze nou rijk waren, arm, fit of juist doodziek. All c... Meer

Reageer |  reacties

De vierde roman van Kafka

Kafka schreef drie romans (Het Slot, Het Proces en Amerika). Ze lijken sterk op elkaar met hun sombere wereldbeeld en de afstandelijke lichte humor. Wie bijvoorbeeld ĎHet slot' van Franz Kafka leest, krijgt al snel het beangstigende gevoel in een wereld te leven waar voor hem of haar geen plaats is, een dystopie. In de roman vertoeft landmeter K. in een dorp... Meer

Reageer |  reacties