Zorgvernieuwing

Auteur
Annemarie van Dalen
Prijs
€ 39,50
Uitgever
Boom Lemma uitgevers
EAN
9789059319165
Rubriek
Nederlandstalig

SAMENVATTING

Veel mensen in de zorgsector zijn op zoek naar waardevolle vernieuwing. Het Angelsaksische managementdenken blijkt hiervoor op veel punten ontoereikend. Dit boek vertelt het verhaal van twee innovatieve zorgorganisaties die beide een toonaangevende praktijk hebben ontwikkeld: Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland. Als antropoloog onderzocht Annemarie van Dalen hoe deze organisaties werken. Ze liep mee in de zorg, nam deel aan vergaderingen en bijeenkomsten, observeerde de raad van bestuur, zocht externe stakeholders op en sprak met alle betrokkenen over hun werk.

Het onderzoek onthult organiseerpatronen die passen in een nieuw tijdsgewricht. Deze laten zien hoe zorgprofessionals, wars van de doorgeschoten regel- en meetdrift, met toewijding, trots en met oog voor de kosten hun werk kunnen organiseren. Daardoor zijn zij in staat de mensen die op zorg aangewezen zijn als compleet mens te benaderen met oog voor hun context. Niet de kostenbeheersing, noch de dominante eisen van de systeemwereld bepalen de wijze waarop ze het werk organiseren, maar hun visie op zorg en de waarden die hen drijven.

'Zorgvernieuwing' is een must voor iedereen die voelt dat het knelt in de zorg en wil bijdragen aan vernieuwing. Het maakt niet alleen een perspectief zichtbaar op 'post-bureaucratisch' organiseren in de publieke sector, het geeft ook inzicht in hoe bestuurders zich kunnen verhouden tot de institutionele context waarbinnen zij opereren. Een bestuurder, professional, manager of beleidsmaker die dit boek leest, zal echter geen kant-en-klare recepten of technieken van handelen vinden. Degene die deze kennis wil gebruiken, moet zelf de details in duiken. En dat is geen straf. De auteur weet ingewikkelde situaties in rake bewoordingen te beschrijven. Daarmee slaagt ze met wat ze beoogde met haar onderzoek: inspiratie bieden voor anders organiseren ten behoeve van betere zorg.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Ontwikkelingen in de zorg en maatschappelijke tendensen
3. Onderzoeksvragen, aanpak en proces
4. Esdégé-Reigersdaal: groot zijn, klein handelen
5. Buurtzorg Nederland: van niche naar rolmodel
6. Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg vergeleken: vijf patronen van organiseren
7. De zorginhoud stuurt het organiseren
8. Plannen in wisselwerking
9. Coördineren door vertrouwen, ondersteuning en normatieve controle
10. Institutioneel ondernemen
11. Betekenis maken
12. Resultaten en reflecties 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Als e-health meerwaarde
heeft, zijn we er als eerste bij

Iemand die zelf verslaafd is geweest, is eigenlijk de enige die een verslaafde begrijpt', zegt Dick Trubendorffer. Hij was zelf verslaafd aan alcohol, partydrugs, werken en seks. Na een mislukte behandeling in Nederland herstelde hij in Amerika. In Nederland zette hij daarna Trubendorffer ‘Hulp bij Verslaving' op. De zorg is ambulant, E-health en beeldtelefo... Meer

Van bajes naar zorginstelling,
van cipier naar groepsleider

‘Eens kijken of het me lukt', dacht hoofd behandeling Peter van der Sanden, toen hij in 2011 in jeugdzorginstelling Almata in Ossendrecht ging werken. De ‘bajes voor jongeren' moest worden omgevormd van een justitiële instelling naar een gesloten jeugdzorginstelling. Cipiers werden groepsleiders. Het lukte. Met Van der Sanden als grote inspirator. Juni 2019 ... Meer

Waarom e-health tóch succesvol wordt

Ik kan me goed voorstellen dat gelouterde zorgbestuurders als Wouter van Ewijk niet geloven in e-health (Discura, 25 januari jl.). Je gaat doorgaans niet naar de dokter voor je plezier. Je vermoedt iets ernstigs in je unieke lijf. En wilt daarbij de arts wel in de ogen kijken. Je wilt gezién worden. Je zoekt, wellicht impliciet, de vertrouwensband. En dat is... Meer

Reageer |  reacties