Zorgvernieuwing

Auteur
Annemarie van Dalen
Prijs
€ 39,50
Uitgever
Boom Lemma uitgevers
EAN
9789059319165
Rubriek
Nederlandstalig

SAMENVATTING
Dit boek vertelt het verhaal van twee innovatieve zorgorganisaties die beide een toonaangevende praktijk hebben ontwikkeld: Esdťgť-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland.

Veel mensen in de zorgsector zijn op zoek naar waardevolle vernieuwing. Het Angelsaksische managementdenken blijkt hiervoor op veel punten ontoereikend. Dit boek vertelt het verhaal van twee innovatieve zorgorganisaties die beide een toonaangevende praktijk hebben ontwikkeld: Esdťgť-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland. Als antropoloog onderzocht Annemarie van Dalen hoe deze organisaties werken. Ze liep mee in de zorg, nam deel aan vergaderingen en bijeenkomsten, observeerde de raad van bestuur, zocht externe stakeholders op en sprak met alle betrokkenen over hun werk.

Het onderzoek onthult organiseerpatronen die passen in een nieuw tijdsgewricht. Deze laten zien hoe zorgprofessionals, wars van de doorgeschoten regel- en meetdrift, met toewijding, trots en met oog voor de kosten hun werk kunnen organiseren. Daardoor zijn zij in staat de mensen die op zorg aangewezen zijn als compleet mens te benaderen met oog voor hun context. Niet de kostenbeheersing, noch de dominante eisen van de systeemwereld bepalen de wijze waarop ze het werk organiseren, maar hun visie op zorg en de waarden die hen drijven.

'Zorgvernieuwing' is een must voor iedereen die voelt dat het knelt in de zorg en wil bijdragen aan vernieuwing. Het maakt niet alleen een perspectief zichtbaar op 'post-bureaucratisch' organiseren in de publieke sector, het geeft ook inzicht in hoe bestuurders zich kunnen verhouden tot de institutionele context waarbinnen zij opereren. Een bestuurder, professional, manager of beleidsmaker die dit boek leest, zal echter geen kant-en-klare recepten of technieken van handelen vinden. Degene die deze kennis wil gebruiken, moet zelf de details in duiken. En dat is geen straf. De auteur weet ingewikkelde situaties in rake bewoordingen te beschrijven. Daarmee slaagt ze met wat ze beoogde met haar onderzoek: inspiratie bieden voor anders organiseren ten behoeve van betere zorg.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Ontwikkelingen in de zorg en maatschappelijke tendensen
3. Onderzoeksvragen, aanpak en proces
4. Esdťgť-Reigersdaal: groot zijn, klein handelen
5. Buurtzorg Nederland: van niche naar rolmodel
6. Esdťgť-Reigersdaal en Buurtzorg vergeleken: vijf patronen van organiseren
7. De zorginhoud stuurt het organiseren
8. Plannen in wisselwerking
9. CoŲrdineren door vertrouwen, ondersteuning en normatieve controle
10. Institutioneel ondernemen
11. Betekenis maken
12. Resultaten en reflecties 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Geen personalised medicine zonder personomics

Het is de nieuwe heilige graal: personalised medicine. De leek die erover hoort, denkt al snel dat het walhalla binnen handbereik is. Nog even, en de dokter kan een behandeling geven die helemaal op jouzelf is toegesneden. Zou het?

Big data Het heet natuurlijk niet voor niets personalised medicine, en niet gepersonaliseerde zorg; al is de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra NFU niet zo stellig in dit onderscheid. De toelichting op dit begrip begint de NFU met de zinnen: ‘Precies de juiste zorg voor elke individuele patiŽnt, met een minimum aan bijwerkingen, tegen minimale kosten, zo dicht mogelijk bij huis. (...) Daarvoor is een revolutie nodig, zowel in kennisverwerving als in de organisatie van de zorg.’
Meer

Reageer |  reacties

Staat de patiŽnt wel centraal?

Enige tijd geleden sprak ik een vrijgevestigd klinisch psychologe over haar ervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij vertelde over een depressieve patiŽnte die zij wilde verwijzen naar de crisisdienst van de regionale GGZ-instelling. Zij vertelde dat zij deze patiŽnte niet kon/mocht doorverwijzen, dat de huisarts dat moest doen, maar dat die op vakantie was en zijn waarnemer de patiŽnte eerst wilde zien voordat hij zou kunnen doorverwijzen, dat deze waarnemer deze patiŽnte niet wilde doorverwijzen, omdat hij het met de diagnose niet eens was, dat de psychologe de patiŽnte toen presenteerde aan een bevriende psychiater, die patiŽnte vervolgens terstond verwees naar de crisisdienst, die de patiŽnte tijdelijk in behandeling nam, en om het af te sluiten niet met de klinisch psychologe, de behandelaar overlegde maar met de bevriende psychiater, die de patiŽnte na ťťn gesprek had doorverwezen, en haar nauwelijks kende.
Meer

Reageer |  reacties

Millennials missen een ontwikkeld backoffice

De Facebookgeneratie ofwel de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) overbevolken onze GGZ. In tien jaar tijds nam bij deze generatie het slikken van antidepressiva met 40% toe. 72.000 zitten er vanwege arbeidsongeschiktheid thuis; in grote meerderheid gaat het om psychische thema’s. In de GGZ trakteren wij ze op een etikettenepidemie: dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, PTSS, autisme, Asperger, NLD, dyscalculie, borderline.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten