Zorgvernieuwing

Auteur
Annemarie van Dalen
Prijs
€ 39,50
Uitgever
Boom Lemma uitgevers
EAN
9789059319165
Rubriek
Nederlandstalig

SAMENVATTING

Veel mensen in de zorgsector zijn op zoek naar waardevolle vernieuwing. Het Angelsaksische managementdenken blijkt hiervoor op veel punten ontoereikend. Dit boek vertelt het verhaal van twee innovatieve zorgorganisaties die beide een toonaangevende praktijk hebben ontwikkeld: Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland. Als antropoloog onderzocht Annemarie van Dalen hoe deze organisaties werken. Ze liep mee in de zorg, nam deel aan vergaderingen en bijeenkomsten, observeerde de raad van bestuur, zocht externe stakeholders op en sprak met alle betrokkenen over hun werk.

Het onderzoek onthult organiseerpatronen die passen in een nieuw tijdsgewricht. Deze laten zien hoe zorgprofessionals, wars van de doorgeschoten regel- en meetdrift, met toewijding, trots en met oog voor de kosten hun werk kunnen organiseren. Daardoor zijn zij in staat de mensen die op zorg aangewezen zijn als compleet mens te benaderen met oog voor hun context. Niet de kostenbeheersing, noch de dominante eisen van de systeemwereld bepalen de wijze waarop ze het werk organiseren, maar hun visie op zorg en de waarden die hen drijven.

'Zorgvernieuwing' is een must voor iedereen die voelt dat het knelt in de zorg en wil bijdragen aan vernieuwing. Het maakt niet alleen een perspectief zichtbaar op 'post-bureaucratisch' organiseren in de publieke sector, het geeft ook inzicht in hoe bestuurders zich kunnen verhouden tot de institutionele context waarbinnen zij opereren. Een bestuurder, professional, manager of beleidsmaker die dit boek leest, zal echter geen kant-en-klare recepten of technieken van handelen vinden. Degene die deze kennis wil gebruiken, moet zelf de details in duiken. En dat is geen straf. De auteur weet ingewikkelde situaties in rake bewoordingen te beschrijven. Daarmee slaagt ze met wat ze beoogde met haar onderzoek: inspiratie bieden voor anders organiseren ten behoeve van betere zorg.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Ontwikkelingen in de zorg en maatschappelijke tendensen
3. Onderzoeksvragen, aanpak en proces
4. Esdégé-Reigersdaal: groot zijn, klein handelen
5. Buurtzorg Nederland: van niche naar rolmodel
6. Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg vergeleken: vijf patronen van organiseren
7. De zorginhoud stuurt het organiseren
8. Plannen in wisselwerking
9. Coördineren door vertrouwen, ondersteuning en normatieve controle
10. Institutioneel ondernemen
11. Betekenis maken
12. Resultaten en reflecties 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

De slechtste chirurg van Nederland

Wat een nachtmerrie. Je staat levensgroot op de voorpagina van de New York Times als de slechtste hartchirurg van de stad. Het overkwam dokter Richard Dal Col, een hardwerkende collega met, althans tot op die bewuste dag, een prima reputatie. Zo'n dokter die gewoon probeerde al zijn patiënten te helpen: of ze nou rijk waren, arm, fit of juist doodziek. All c... Meer

Reageer |  reacties

De vierde roman van Kafka

Kafka schreef drie romans (Het Slot, Het Proces en Amerika). Ze lijken sterk op elkaar met hun sombere wereldbeeld en de afstandelijke lichte humor. Wie bijvoorbeeld ‘Het slot' van Franz Kafka leest, krijgt al snel het beangstigende gevoel in een wereld te leven waar voor hem of haar geen plaats is, een dystopie. In de roman vertoeft landmeter K. in een dorp... Meer

Reageer |  reacties

Een verslaving aan controle

‘Een administratief beroep? Denk eens aan de zorg'. Psychiater Menno Oosterhoff schreef vorig jaar onder deze titel een blog op Medisch Contact. Bijtende spot, die de frustratie van zorgverleners over bureaucratie en regelgekte onverbloemd weergeeft. Onder het stuk stond een reactie van een kinderarts. Zij was inmiddels gepensioneerd, maar is nog steeds bevr... Meer

Reageer |  reacties