Eerst begrijpen, dan begrepen worden

25 mei 2022


Eerst begrijpen, dan begrepen worden

25 mei 2022

dr. Kjeld Harald Aij, MBA

Het is begin maart en het stormt. Ik zit binnen met mijn gezin, de open haard is aan. Ik krijg een appje van de buren: het dwergkonijn van onze kinderen loopt los in de tuin. Ik ren naar buiten in mijn T-shirt en boxershort. In de kou, regen en harde wind loop ik paniekerige rondjes, duik ik tussen de struiken en zoek ik in diverse tuinen. De andere buren kijken verbaasd door het raam. Als het me gelukt is het konijn in een hoek te drijven, glipt het me telkens uit de vingers. Gelukkig komt mijn vrouw me te hulp in haar kamerjas. Ze bukt zich, pakt het konijn rustig op, praat ertegen en stopt het in zijn hok.

Dit beeld is me bijgebleven. Door al mijn studies, managementtrainingen, intervisies, coaching en jarenlange werkervaring wéét ik wat goed leiderschap inhoudt. Maar ik was niet eens in staat een konijn te kalmeren en te vangen.

Ik vrees dat ik hierin lijk op veel andere managers en bestuurders in de zorg. We hebben geleerd dat directief leidinggeven niet werkt, maar dat vergeten we in de hectiek. We doen vaak te hard ons best om anderen te overtuigen van onze ideeën, programma’s en goede intenties. We jagen, we pushen en we worden regelmatig verbeten in onze gedrevenheid.

Ondertussen raken we de verbinding kwijt. Met de medewerkers tegen wie we spreken. Met de praktijk van ons vak: de zorg. En zelfs met onze eigen kwaliteit om empathisch te zijn en aandacht te hebben voor onze omgeving. We doen precies het omgekeerde van wat er nodig is, namelijk: stilstaan, reflecteren, luisteren en waarnemen vóór we tot actie overgaan. Rust en zachtheid zijn uiteindelijk effectiever en krachtiger. Je moet eerst begrijpen, dan kun je pas begrepen worden.

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is directeur Erasmus MC, Thema Dijkzigt. Als verpleegkundige en bedrijfskundige heeft hij ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Hij publiceerde de boeken ’Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’, ’Wie vraagt wordt beter’ en ‘L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt

Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer

Reageer |  reacties

Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken

Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer

Reageer |  reacties

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer

Reageer |  reacties