Onderschat de patiŽnt niet, nooit

15 mei 2014

Het is iets wat we vaak horen: ingewikkelde zaken kun je niet aan eenvoudige mensen overlaten. De politiek, de zorg, het recht: het is maar goed dat daar deskundigen aan het roer staan, en geen goedwillende amateurs. Maar dat is een misverstand.

Geen consumenten, maar producenten
Natuurlijk hebben we deskundigen nodig. Mensen die goed op de hoogte zijn, de juiste informatie verzamelen, inzicht kunnen geven in voors en tegens – zodat wij uiteindelijk goed gefundeerde beslissingen kunnen nemen. Welke fiets, vakantie, keuken, bril, medicatie, auto, politieke partij, therapie of schoenen zijn niets voor ons, en welke wel.
Deskundigheid kun je je ook toe-eigenen: denk aan al die burgers die op eigen initiatief iets zijn begonnen om hun leven schoner en veiliger te maken, hun buurt leefbaarder. Energie, verzekeringen, zorg, woonomgeving, mobiliteit: we zijn vaak geen afnemers meer, maar regelen het zelf. Niet alleen maar consumenten, maar ook producenten. Kan dat altijd en overal? Nee. Kan dat vaker dan we denken? Ja. Ook in de zorg.

Monitoren, monitoren, monitoren
Het Radboudumc loopt met zijn REshape & Innovation Center voorop in het herdefiniŽren van de relatie tussen arts en patiŽnt. Tenminste – dat hoop ik. Want wat ik zag , waren vooral technologische snufjes. Een iPad op wieltjes als hoofdzuster 3.0, controle van schisispatiŽntjes met behulp van een webcamera, ‘slimme’ chips in pillen, een zorgpatch om acht lichaamsfuncties te meten. De achtergrondmuziek bij al deze vindingen: monitoren, monitoren, monitoren. Maar patiŽnten zijn meer dan een verpakking van hun medische scores. En goed leven en goede zorg behelzen ook meer dan optimale medische scores halen.

Statisch of dynamisch?
Ik snap dat dokters gefocust zijn op gezondheid, maar ze zouden zich moeten afvragen wat dat precies is. Hanteert u de uit 1948 daterende statische definitie van de WHO, die zo ongeveer iedereen ziek verklaart: ‘Een staat van compleet fysiek, mentaal en sociaal welzijn, en niet alleen de afwezigheid van ziekte of gebrek’? Of ziet u meer in het dynamische concept van arts-onderzoeker Machteld Huber : ‘Het vermogen jezelf aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen die het leven je stelt’?

Het emic-perspectief: patiŽntdeskundigheid
Ik hoop dat de mannen en vrouwen van REshape op de hand van Huber zijn. Want alleen dan kunnen ze hun ambitie waarmaken om de patiŽnt te promoveren tot partner. Een partner doet mee en denkt mee. Hij brengt zijn eigen deskundigheid in: over zichzelf en over zijn leven. Daar weet de dokter niets van. Voor die deskundigheid hoef je niet hoogopgeleid te zijn of welbespraakt. Je hoeft ook geen verstand te hebben van medicatie en passende behandelingen – daar is de dokter voor. Die kan, luisterend naar de patiŽnt, op zijn beurt zijn deskundigheid inzetten: als u dit graag wilt, kunt u daaruit kiezen. Rudi Westendorp, hoogleraar ouderengeneeskunde, noemt dit in zijn boek ‘Oud worden zonder het te zijn’ het emic-perspectief: een gelijkwaardige dialoog tussen zorgverlener en patiŽnt, waarbij de zorgverlener zich probeert in te leven in de belevingswereld van de patiŽnt om de vraag ‘Hoe kan ik u helpen?’ zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden.

Lichaamsfuncties versus sociaal-maatschappelijke participatie
Uit onderzoek van Huber blijkt dat dokters zijn gefocust op lichaamsfuncties, terwijl patiŽnten vooral hechten aan sociaal-maatschappelijke participatie en zingeving. Hier heeft de chief listening officer van REshape nog wat zendingswerk te verrichten. In zijn TedTalk ‘From God to Guide’ zegt neuroloog Bas Bloem dat ICT-tools altijd maar ťťn doel moeten hebben: het ondersteunen van warm, menselijk contact. Ik hoop dat de mensen van REshape dat niet vergeten.
 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Staat de patiŽnt wel centraal?

Enige tijd geleden sprak ik een vrijgevestigd klinisch psychologe over haar ervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij vertelde over een depressieve patiŽnte die zij wilde verwijzen naar de crisisdienst van de regionale GGZ-instelling. Zij vertelde dat zij deze patiŽnte niet kon/mocht doorverwijzen, dat de huisarts dat moest doen, maar dat die op vakantie was en zijn waarnemer de patiŽnte eerst wilde zien voordat hij zou kunnen doorverwijzen, dat deze waarnemer deze patiŽnte niet wilde doorverwijzen, omdat hij het met de diagnose niet eens was, dat de psychologe de patiŽnte toen presenteerde aan een bevriende psychiater, die patiŽnte vervolgens terstond verwees naar de crisisdienst, die de patiŽnte tijdelijk in behandeling nam, en om het af te sluiten niet met de klinisch psychologe, de behandelaar overlegde maar met de bevriende psychiater, die de patiŽnte na ťťn gesprek had doorverwezen, en haar nauwelijks kende.
Meer

Reageer |  reacties

Millennials missen een ontwikkeld backoffice

De Facebookgeneratie ofwel de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) overbevolken onze GGZ. In tien jaar tijds nam bij deze generatie het slikken van antidepressiva met 40% toe. 72.000 zitten er vanwege arbeidsongeschiktheid thuis; in grote meerderheid gaat het om psychische themaís. In de GGZ trakteren wij ze op een etikettenepidemie: dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, PTSS, autisme, Asperger, NLD, dyscalculie, borderline.
Meer

Reageer |  reacties

Voorkůmen is beter dan genezen

Denkt u eens na over het volgende rijtje: een jurist, een kantoorbeambte cq boekhouder, een rechtsgeleerde, een leraar, een voormalig metaalarbeider en vakbondsbestuurder, een arts, een jurist, een scheikundige, een voormalig secretaresse, een politicoloog en jurist, een TV-producer, een arts, een econoom, een historicus annex internationale betrekkingen-expert, een socioloog en een politicoloog. Weet u al waar ik op doel? Dat is de achtergrond van de ministers die de afgelopen 40 jaren Volksgezondheid in hun portefeuille hebben gehad.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten