Lekkage

4 mei 2011

Bij de loodgieter lekt het. Bij dokters ook, het lekt energie.

In de afgelopen 10 jaar heb ik in mijn begeleidingspraktijk voor artsen met werkgerelateerde problemen gezien hoe lang het duurt voor collega’s om hulp vragen.

De patiŽnt is degene die ziek is, de dokter niet. De patiŽnt is ook degene die hulp nodig heeft, de dokter redt zichzelf wel. Ook als het gaat om niet strikt medische zaken, zoals samenwerken met verschillende karakters, leidinggeven, onderhandelen in- en extern etc..

In het bedrijfsleven is coaching al vele jaren de gewoonste zaak van de wereld en krijgt een nieuwe trainee bij de voordeur een strippenkaart coaching uitgereikt. In de medische wereld moet er eerst een persoonlijke crisis ontstaan voordat er actie wordt ondernomen. Tegen de tijd dat artsen mijn praktijk weten te vinden hebben ze een burnout of ruzie en zijn ze getergd en moe. Om maar niet te spreken van het levensgeluk dat ook de familie thuis heeft mogen inleveren door de humeurigheid en preoccupatie van partner of ouder.

Het heeft lang geduurd voor de beroepsverenigingen hun leden de helpende hand reikten bij het vinden van een geschikte coach. De VNVA verdient daarbij een eervolle vermelding, zij had als eerste een rijtje “goedgekeurde” externe coaches op haar website staan. Inmiddels heeft de Academie voor Medisch Specialisten dit goede voorbeeld gevolgd.

In veel ziekenhuizen is men inmiddels druk in de weer met het invoeren van het IFMS (Individueel Functioneren Medisch Specialisten). Ik hoop van harte dat collega’s die door de 360 graden beoordeling gewezen worden op hun blinde vlek zich zullen laten helpen om daar iets aan te doen, onder andere door in eigen beheer een externe coach op te zoeken. U weet nu waar u ze kunt vinden.

En ja, ik heb zelf ook een coach.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Staat de patiŽnt wel centraal?

Enige tijd geleden sprak ik een vrijgevestigd klinisch psychologe over haar ervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij vertelde over een depressieve patiŽnte die zij wilde verwijzen naar de crisisdienst van de regionale GGZ-instelling. Zij vertelde dat zij deze patiŽnte niet kon/mocht doorverwijzen, dat de huisarts dat moest doen, maar dat die op vakantie was en zijn waarnemer de patiŽnte eerst wilde zien voordat hij zou kunnen doorverwijzen, dat deze waarnemer deze patiŽnte niet wilde doorverwijzen, omdat hij het met de diagnose niet eens was, dat de psychologe de patiŽnte toen presenteerde aan een bevriende psychiater, die patiŽnte vervolgens terstond verwees naar de crisisdienst, die de patiŽnte tijdelijk in behandeling nam, en om het af te sluiten niet met de klinisch psychologe, de behandelaar overlegde maar met de bevriende psychiater, die de patiŽnte na ťťn gesprek had doorverwezen, en haar nauwelijks kende.
Meer

Reageer |  reacties

Millennials missen een ontwikkeld backoffice

De Facebookgeneratie ofwel de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) overbevolken onze GGZ. In tien jaar tijds nam bij deze generatie het slikken van antidepressiva met 40% toe. 72.000 zitten er vanwege arbeidsongeschiktheid thuis; in grote meerderheid gaat het om psychische themaís. In de GGZ trakteren wij ze op een etikettenepidemie: dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, PTSS, autisme, Asperger, NLD, dyscalculie, borderline.
Meer

Reageer |  reacties

Voorkůmen is beter dan genezen

Denkt u eens na over het volgende rijtje: een jurist, een kantoorbeambte cq boekhouder, een rechtsgeleerde, een leraar, een voormalig metaalarbeider en vakbondsbestuurder, een arts, een jurist, een scheikundige, een voormalig secretaresse, een politicoloog en jurist, een TV-producer, een arts, een econoom, een historicus annex internationale betrekkingen-expert, een socioloog en een politicoloog. Weet u al waar ik op doel? Dat is de achtergrond van de ministers die de afgelopen 40 jaren Volksgezondheid in hun portefeuille hebben gehad.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten