Wie vraagt wordt beter!

Auteur
Kjeld Aij
Prijs
€ 24,95
Uitgever
Bohn Stafleu van Loghum
EAN
9789036818162
Rubriek
Leiderschap

SAMENVATTING
* Wat levert nu precies waarde op voor de patiŽnt?
* Hoe haal je het maximale uit je mensen?
* Waar ligt je focus?
* En waarin kun je jezelf nog verbeteren?

Als je als leidinggevende in de zorg de lean werkwijze hanteert, kijk je elke dag wat er gebeurt op de werkvloer en wat er beter kan. Je verbindt team, patiŽnt en organisatie en stuurt op de best mogelijke patiŽntenzorg.

Volgens Kjeld Aij maak je je deze rol eigen door de juiste vragen te stellen. In dit boek lees je wat hij zelf als directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum tegenkwam en hoe hij anders naar het werk en de patiŽnt leerde kijken. Zijn persoonlijke ervaringen, opgetekend door Petra ter Veer en Annelies Kruse, maken het boek uiterst herkenbaar voor de zorgprofessional. Ook voor leidinggevenden in andere sectoren is het echter zeer de moeite waard.

Wie dit gelezen heeft, beseft waar lean nu echt over gaat en is beter in staat anderen aan te sturen en te coachen. Een must read voor iedereen die op een bevlogen manier met lean aan de slag wil.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Geef mij tijd

Het is september en de vrijwilligers van het Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding (KWF) komen langs met de collectebus. Het kan niemand ontgaan zijn. Radio- en televisiespotjes dringen zich aan je op. En waar je maar kijkt maken spandoeken en affiches ons erop attent. GEEF MIJ TIJD. Daarbij wordt meestal ook een portret getoond van iemand met kanker. Ik had zelf ook op zoín foto gekund, maar ik heb nu al vijftien jaar die op hol geslagen cellen en vind eigenlijk dat me sinds de diagnose al verrassend veel tijd is gegund. Daar klaag ik dus niet over. Langzaam aan beweeg ik me naar het moment dat de kanker me de baas is, maar zo ver is het nog niet. Wel heeft de behandeling van de kanker mijn leven danig ontwricht. Niet alleen dat van mij. Mijn vrouw moest op haar vijftigste ook wennen aan een heel andere man in huis. Elke keer dat ik langs een KWF affiche kom denk ik: GEEF MIJ KWALITEITTIJD.
Meer

Reageer |  reacties

Een zondebok aanwijzen helpt niet

In het boek ĎVeiligheid in de ggz. Leren van incidenten en calamiteitení dat psychiater Alette Kleinsman en calamiteitenonderzoeker Nico Kaptein onlangs publiceerden, komen drie lessen steeds weer terug. Een: het helpt niet om Ė in het geval van een ernstig incident of calamiteit Ė een zondebok te zoeken, want fouten worden gemaakt als sluitstuk van een proces waaraan allerlei professionals een bijdrage leveren. Twee: zorg voor een open cultuur waarin iedereen zich vrij voelt om elkaar aan te spreken. En drie: zorg ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor veiligheid.
Meer

Reageer |  reacties

Duizend bloemen, een paar teveel

Hoogleraar Jim van Os sprak recent in NRC Handelsblad zijn zorg uit over de achteruitgang van de psychiatrie in Nederland. Het toenemend aantal gevallen van euthanasie bij mensen met ernstige psychische aandoeningen is daar volgens hem een symptoom van. De verwaarlozing kost mensenlevens. Hij bepleit een focus op persoonlijk herstel. Marian Draaisma van zorginstelling Pluryn klaagde in dezelfde week in het AD over een verschuiving van werkzaamheden van de jeugdpsychiatrie naar de jeugdzorg. Dit verklaart volgens haar waarom het aantal suÔcides bij de betrokken jongeren nog nooit zo hoog is geweest. Ook hier gaat het om vragen over leven en dood. De oplossing ligt hier in de handen van gemeenten. En GGZ-instelling Emergis in Zeeland dreigde eind augustus met een behandelstop voor de rest van dit jaar. De zorgverzekeraar heeft te weinig zorg ingekocht.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten