
Er bestaat een hardnekkig geloof dat verbeteren van de kwaliteit van zorg gratis is en misschien zelfs geld oplevert. Kwaliteit, waar dan ook, kost geld en in de zorg is dat echt niet anders. De vereenvoudigde redenering is echter deze: betere kwaliteit zorgt voor minder complicaties en dus minder kosten en kortere opnameduur dus meer plaats om de beschikbare capaciteit te benutten en dus hogere inkomsten. Hogere inkomsten kunnen dan worden benut voor verbeteren van de kwaliteit van zorg. Bijna alles aan deze cirkelredenering is fout.
Verbeteren van kwaliteit heeft soms niets te maken met opnameduur of complicaties. Wanneer er geen wachttijden zijn, omdat de logistiek op de poli is verbeterd, zal dat niet leiden tot onmiddellijke winsttoename, om maar een voorbeeld te noemen. Het leidt wel tot hogere tevredenheid van de patiënt.
Kortere ligduur hoeft overigens ook niet te leiden tot een nieuwe opname wanneer er sprake is van overschrijden van afgesproken volumina met de verzekeraar en tot slot leidt een nieuwe patiënt zeker niet vanzelfsprekend tot meer winst maar zeker tot meer kosten.
En toch zal en moet de kwaliteit van zorg constant verbeteren. Hoe dan? Door kwaliteitsverbetering te koppelen aan verbeterde bedrijfsvoering. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, al was het alleen omdat kwaliteit meestal een aandachtsgebied is van de professionals terwijl bedrijfsvoering ten onrechte wordt geclaimd door managers.
Misa Džoljić, anesthesioloog en CEO Nyenrode Business University.
Stuur deze pagina door >>
Opinie
DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt
Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer
Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer
Breng de waarheid boven tafel
Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer
Let op: de Anti-spam code is slechts 15 minuten geldig.
Tip: als u een reactie met veel woorden heeft, typ deze dan eerst in Word en plak hem vervolgens in het Reactieveld hieronder.