Patiënt doorkruist liefde verpleegkundige

22 augustus 2019

Waar kun je de liefde vinden?... Vroeger dronk je een biertje in de stamkroeg of zwierde je op een zwoele dansavond. Vandaag vinden we de liefde vooral online. Zo ging het ook met Nicole (34) en Monique (52) *), verpleegkundigen in twee ziekenhuizen in de Randstad. Beiden zijn recent single geworden. Nicole nam zelf afscheid van haar partner; Monique werd pijnlijk aan de kant geschoven. Voor beide vrouwen vergt het moed om weer te gaan daten.

Maar Nicole en Monique lieten zich niet weerhouden. Ze openden een account op een datingsite. Dan wordt het spannend. Wie swipet er over jouw profiel? Wie vindt je interessant? Wie opent online de dialoog? En hoe zou zij of hij eruit zien? Welke bagage torsen zij mee? Blijft het bij vluchtig aftasten of krijgen de gesprekken meer diepgang?

Na 10 dagen heeft Nicole twee serieuze opties voor een kennismaking. Bij Monique duurt het wat langer, maar na drie weken meldt zich ook bij haar een potentiële partner, die online de dialoog begint. Toch komt het bij beide zorgprofessionals niet tot een persoonlijke ontmoeting. De mannen haken af. En doen dat, melden ze, vanwege de informatie die elders online over Nicole en Monique te vinden is. Beide vrouwen hadden zelf geen idee, maar online zwerven commentaren en korte smartphone filmpjes, waarin voormalige patiënten Nicole en Monique typeren als koele tantes, snel boos en nogal slordig in de omgang.

De twee vrouwen schrikken enorm. Hierop zijn ze niet voorbereid. Ze herkennen zich geenszins in deze nare kwalificaties. Na de eerste schrik melden ze zich bij hun leiding, die dit ook toetst bij juristen in de twee huizen. Hoe hiermee om te gaan? Je kunt negatieve online content laten verwijderen, maar dat is geen sinecure. Sommige social media platforms werken wel mee; anderen amper. Je kunt dure bureaus inschakelen, maar wie betaalt de rekening?

Daarachter schuilt een kernvraag, die raakt aan het onderwerp dat we deze weken bediscussiëren op Discura: het medisch beroepsgeheim. Al in zijn openingsartikel schreef Wouter van Ewijk op 11 juli jl. dat dit geheim voortdurend herijkt moet worden. Belangen als ‘de veiligheid van de samenleving’ spelen ook een rol. Maar moeten we niet bereid zijn verder te kijken? Tot nu toe lijkt het beroepsgeheim vooral gericht op het waarborgen van alle belangen van de patiënt. Op zichzelf prima. Deze is het meest afhankelijk én doorgaans ook het meest kwetsbaar. Maar is het niet tijd een gebalanceerde wederkerigheid te gaan onderzoeken?

In de aangepaste ‘Leidraad Veilige Zorgrelaties’ van VWS (van juli jl.) wordt zorgbestuurders gevraagd vooral beleid te maken rondom grensoverschrijdend gedrag door professionals en vrijwilligers van een cliënt. Uitstekend! Is nodig. Maar dan zijn er we nog niet – vermoed ik.

Sinds de smartphone in 2007 de wereld verrijkte, is iedere patiënt (als elk ander mens) potentieel een eigen radio- en tv-station. Alle zelfgemaakte content kan online over de hele wereld worden gevonden. Het is tijd dat belangenorganisaties als V&VN, Federatie Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging gaan nadenken over de bescherming van hun leden tegen allerlei ongewilde uitingen over hen door patiënten op bijvoorbeeld sociale media. Een goed idee als ze daarover in 2020 een raadpleging organiseren, zowel onder hun leden als onder patiënten. Ik gun het Nicole en Monique dat ze zonder digitale last of ruggespraak onbevangen hun amoureuze pad kunnen ontplooien en zich gaandeweg weer in de armen van een geliefde kunnen storten. 

 *) Namen zijn gefingeerd.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt

Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer

Reageer |  reacties

Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken

Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer

Reageer |  reacties

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer

Reageer |  reacties