Dialoog vraagt om een growth mindset

29 maart 2021

Floortje Scheepers

Eind Januari kwam mijn boek ‘Mensen zijn ingewikkeld’ uit bij de Arbeiderspers. Het gaat over onze kijk op mentale ontregeling en over hoe lastig het is complexe, dynamische, adaptieve fenomenen vanuit 1 perspectief te benaderen. Als je naar rechts kijkt mis je wat er op links gebeurt en als je de voorkant in beeld hebt, weet je niet wat er ondertussen aan de achterkant gaande is. Ik kan het denken van de ander nooit helemaal kennen en mijn eigen denken niet neutraal aanschouwen.

Het is misschien nog lastiger te accepteren dat het negeren van complexiteit in bijvoorbeeld onze onderzoek-modellen of zorgsystemen niet betekent dat er geen complexiteit meer is. In de praktijk ervaar je constant dat wat vanuit een bepaald perspectief logisch en waar lijkt verandert als je er de dialoog (geen debat!) over aangaat met iemand die een ander perspectief aanneemt. In een gelijkwaardige dialoog ontstaat vaak kennis waarmee we verder komen; nieuwe inzichten, aangrijpingspunten die tot gezamenlijke stappen kunnen leiden, verassing en verbazing waarvan je kunt leren en waarmee ontwikkeling gestimuleerd wordt (‘niets is permanent behalve verandering’, werd eeuwen geleden al gezegd door Heraclitus en inderdaad werd de wereld toen heel anders begrepen dan vandaag de dag en weten we ook dat we over honderd jaar zeer waarschijnlijk anders tegen vandaag aankijken). Voor het voeren van een echte dialoog is echter wel een ‘growth mindset’ nodig (zie als voorbeeld Farrow, 2020). Geen ‘fixed mindset’ waarin alles vastligt, vooroordelen domineren en polarisatie op de loer ligt. Een growth mindset gaat altijd uit van groei van kennis door een meervoudig perspectief. Een open gesprek waarin luisteren naar de ander inspiratie en kleur geeft en uitdaagt je eigen perspectief te heroverwegen of misschien zelfs bij te stellen. Ik hoop dat mijn boek met een growth mindset gelezen wordt en daarna aanzet tot dialoog met heel veel verschillende mensen. Een dialoog waarbij het uitgangspunt is; wat kan ik van de ander leren in plaats van waar kan ik de ander op bekritiseren.

Farrow E. (2020). Mindset matters: how mindset affects the ability of staff to anticipate and adapt to Artificial Intelligence (AI) future scenarios in organisational settings. AI & society, 1–15. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s00146-020-01101-z

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Wat doet de DSM-5 met
de psychiater en de psychiatrie?

De DSM-5 is niet onschuldig. Het beïnvloedt de ontwikkeling van het vak van psychiater en dus van de psychiatrie als discipline. Ook in deze derde podcast botsen de standpunten van psychiater Floortje Scheepers en psychiater Ralph Kupka. ... Meer

Reageer |  reacties

Podcast 3. Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar?

Onze derde podcast "Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar" is te beluisteren op "Psychiater op de cast" op Spotify.In deze aflevering komen Floortje Scheepers en Ralph Kupka wederom met elkaar in botsing over hun standpunten, maar ze zijn het erover eens dat het lijden van patiënten en de bijbehorende processen centraal moeten staan. ... Meer

Reageer |  reacties

Podcast 2. Wat betekent de DSM-5 voor de patiŽnt?

Onze tweede aflevering, "Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?", is nu beschikbaar op op Spotify: "Psychiater op de cast".In deze boeiende aflevering onderzoeken Floortje Scheepers, Ralph Kupka en Tessa van den Ende, onder leiding van Wouter Van Ewijk, de impact van de DSM-5 op de patiëntenzorg. ... Meer

Reageer |  reacties