
Eind Januari kwam mijn boek ‘Mensen zijn ingewikkeld’ uit bij de Arbeiderspers. Het gaat over onze kijk op mentale ontregeling en over hoe lastig het is complexe, dynamische, adaptieve fenomenen vanuit 1 perspectief te benaderen. Als je naar rechts kijkt mis je wat er op links gebeurt en als je de voorkant in beeld hebt, weet je niet wat er ondertussen aan de achterkant gaande is. Ik kan het denken van de ander nooit helemaal kennen en mijn eigen denken niet neutraal aanschouwen.
Het is misschien nog lastiger te accepteren dat het negeren van complexiteit in bijvoorbeeld onze onderzoek-modellen of zorgsystemen niet betekent dat er geen complexiteit meer is. In de praktijk ervaar je constant dat wat vanuit een bepaald perspectief logisch en waar lijkt verandert als je er de dialoog (geen debat!) over aangaat met iemand die een ander perspectief aanneemt. In een gelijkwaardige dialoog ontstaat vaak kennis waarmee we verder komen; nieuwe inzichten, aangrijpingspunten die tot gezamenlijke stappen kunnen leiden, verassing en verbazing waarvan je kunt leren en waarmee ontwikkeling gestimuleerd wordt (‘niets is permanent behalve verandering’, werd eeuwen geleden al gezegd door Heraclitus en inderdaad werd de wereld toen heel anders begrepen dan vandaag de dag en weten we ook dat we over honderd jaar zeer waarschijnlijk anders tegen vandaag aankijken). Voor het voeren van een echte dialoog is echter wel een ‘growth mindset’ nodig (zie als voorbeeld Farrow, 2020). Geen ‘fixed mindset’ waarin alles vastligt, vooroordelen domineren en polarisatie op de loer ligt. Een growth mindset gaat altijd uit van groei van kennis door een meervoudig perspectief. Een open gesprek waarin luisteren naar de ander inspiratie en kleur geeft en uitdaagt je eigen perspectief te heroverwegen of misschien zelfs bij te stellen. Ik hoop dat mijn boek met een growth mindset gelezen wordt en daarna aanzet tot dialoog met heel veel verschillende mensen. Een dialoog waarbij het uitgangspunt is; wat kan ik van de ander leren in plaats van waar kan ik de ander op bekritiseren.
Farrow E. (2020). Mindset matters: how mindset affects the ability of staff to anticipate and adapt to Artificial Intelligence (AI) future scenarios in organisational settings. AI & society, 1–15. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s00146-020-01101-z
Opinie
DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt
Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer
Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer
Breng de waarheid boven tafel
Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer
Let op: de Anti-spam code is slechts 15 minuten geldig.
Tip: als u een reactie met veel woorden heeft, typ deze dan eerst in Word en plak hem vervolgens in het Reactieveld hieronder.