Historisch perspectief

Professionaliteit is afgeleid van het Latijnse woord ‘profiteor’ wat het openlijk verklaren of uitkomen voor een beroep betekend.
Een professional is iemand is die kennis beweert te hebben en een formele verbintenis durft aan te gaan tot een bepaalde code. Dit is eveneens een kenmerk van een professional.

Historisch gezien kan je vaststellen dar ‘professionaliteit’ in de loop van de jaren is veranderd. In de 19e eeuw werden nog slechts drie bezigheden als echte professies gezien. Dit waren de medische, juridisch en de religieuze beroepen. Ze onderscheidden zich van de ‘gewone beroepen door het feit dat ze gebaseerd waren op kennis, dat het de beoefenaren niet direct om geldelijk gewin te doen was en dat ethiek een belangrijke rol in hun werk speelde. Verder onderscheidden deze groepen zich door de beoefenaars uit de hogere lagen van de samenleving kwamen (Hartman e.a. 1995)
In het midden van de 20e eeuw ontstond de aandacht voor de beroepsverenigingen met accenten op het ‘bevoegd of niet bevoegd’ uitoefenen van het vak. De certificaten voor professionele opleidingen bij moderne beroepsgroepen hebben echter bij lang na niet de status van een advocaat of medisch socialist gekregen. De medische directeur van een ziekenhuis zet nog steeds arts op zijn visitekaartje, maar de directeur van een productiebedrijf laat zijn beroepsopleiding achterwegen. 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt

Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer

Reageer |  reacties

Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken

Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer

Reageer |  reacties

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer

Reageer |  reacties