CanMEDS
De CanMEDS zijn ontwikkeld door het Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. De term CanMEDS is een samentrekking van de woorden Canadian Medical Education Directives for Specialists. Daarvan zijn zeven algemene competenties afgeleid. In 2015 moet elke aios aantoonbaar in de competenties worden opgeleid.
Er zijn zeven CanMEDS-competenties:
1. Medisch handelen
1:1. De specialist bezit adequate kennis en vaardigheid naar de stand van het vakgebied.
1:2. De specialist past het diagnostisch, therapeutisch en preventief arsenaal van het vakgebied goed en waar mogelijk evidence based toe.
1:3. De specialist levert effectieve en ethisch verantwoorde patiëntenzorg.
1:4. De specialist vindt snel de vereiste informatie en past deze goed toe
2. Communicatie
2:1. De specialist bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten op.
2:2. De specialist luistert goed en verkrijgt doelmatig relevante patiëntinformatie.
2:3. De specialist bespreekt medische informatie goed met patiënten en familie.
2:4. De specialist doet adequaat mondeling en schriftelijk verslag over patiëntencasus.
3. Samenwerking
3:1. De specialist overlegt doelmatig met collegae en andere zorgverleners.
3:2. De specialist verwijst adequaat.
3:3. De specialist levert effectief intercollegiaal consult.
3:4. De specialist draagt bij aan effectieve interdisciplinaire samenwerking en ketenzorg.
4. Kennis en wetenschap
4:1. De specialist beschouwt medische informatie kritisch.
4:2. De specialist bevordert de verbreding van en ontwikkelt de wetenschappelijke vakkennis.
4:3. De specialist ontwikkelt en onderhoudt een persoonlijk bij- en nascholingsplan.
4:4. De specialist bevordert de deskundigheid van studenten, aios, collegae, patiënten en andere betrokkenen bij de gezondheidszorg.
5. Maatschappelijk handelen
5:1. De specialist kent en herkent de determinanten van ziekte.
5:2. De specialist bevordert de gezondheid van patiënten en de gemeenschap als geheel.
5:3. De specialist handelt volgens de relevante wettelijke bepalingen.
5:4. De specialist treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.
6. Organisatie
6:1. De specialist organiseert het werk naar een balans in patiëntenzorg en persoonlijke ontwikkeling.
6:2. De specialist werkt effectief en doelmatig binnen een gezondheidszorg-organisatie.
6:3. De specialist besteedt de beschikbare middelen voor de patiëntenzorg verantwoord.
6:4. De specialist gebruikt informatietechnologie voor optimale patiëntenzorg, en voor bij- en nascholing.
7. Professionaliteit
7:1. De specialist levert hoogstaande patiëntenzorg op integere, oprechte en betrokken wijze.
7:2. De specialist vertoont adequaat persoonlijk en interpersoonlijk professioneel gedrag.
7:3. De specialist kent de grenzen van de eigen competentie en handelt daar binnen.
7:4. De specialist oefent de geneeskunde uit naar de gebruikelijke ethische normen van het beroep.
Opinie
DSM-5 is nuttig, maar wordt vaak
verkeerd gebruikt
Classificeren via de DSM-5-systematiek is ooit bedacht om klinische professionals en wetenschappers een gemeenschappelijke taal te laten spreken over de aandoening van een cliënt. En om gerichter wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Marc Verbraak: 'DSM-5 is een nuttig instrument, maar wordt vaak verkeerd gebruikt.' ... Meer
Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
Audrey van Schaik is sinds half oktober 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Zij trad tegelijk met Sam Schoch aan als raad van bestuur en samen staan zij bekend als verbinders en ervaren zorgbestuurders. Audrey is psychiater en heeft jarenlange leidinggevende ervaring binnen diverse onderdelen van verschillende ggz-organisaties. ... Meer
Breng de waarheid boven tafel
Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken. ... Meer