CanMEDS

De CanMEDS zijn ontwikkeld door het Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. De term CanMEDS is een samentrekking van de woorden Canadian Medical Education Directives for Specialists. Daarvan zijn zeven algemene competenties afgeleid. In 2015 moet elke aios aantoonbaar in de competenties worden opgeleid.

Er zijn zeven CanMEDS-competenties:

1. Medisch handelen

1:1. De specialist bezit adequate kennis en vaardigheid naar de stand van het vakgebied.

1:2. De specialist past het diagnostisch, therapeutisch en preventief arsenaal van het vakgebied goed en waar mogelijk evidence based toe.

1:3. De specialist levert effectieve en ethisch verantwoorde patiŽntenzorg.

1:4. De specialist vindt snel de vereiste informatie en past deze goed toe

2. Communicatie

2:1. De specialist bouwt effectieve behandelrelaties met patiŽnten op.

2:2. De specialist luistert goed en verkrijgt doelmatig relevante patiŽntinformatie.

2:3. De specialist bespreekt medische informatie goed met patiŽnten en familie.

2:4. De specialist doet adequaat mondeling en schriftelijk verslag over patiŽntencasus.

3. Samenwerking

3:1. De specialist overlegt doelmatig met collegae en andere zorgverleners.

3:2. De specialist verwijst adequaat.

3:3. De specialist levert effectief intercollegiaal consult.

3:4. De specialist draagt bij aan effectieve interdisciplinaire samenwerking en ketenzorg.

4. Kennis en wetenschap

4:1. De specialist beschouwt medische informatie kritisch.

4:2. De specialist bevordert de verbreding van en ontwikkelt de wetenschappelijke vakkennis.

4:3. De specialist ontwikkelt en onderhoudt een persoonlijk bij- en nascholingsplan.

4:4. De specialist bevordert de deskundigheid van studenten, aios, collegae, patiŽnten en andere betrokkenen bij de gezondheidszorg.

5. Maatschappelijk handelen

5:1. De specialist kent en herkent de determinanten van ziekte.

5:2. De specialist bevordert de gezondheid van patiŽnten en de gemeenschap als geheel.

5:3. De specialist handelt volgens de relevante wettelijke bepalingen.

5:4. De specialist treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.

6. Organisatie

6:1. De specialist organiseert het werk naar een balans in patiŽntenzorg en persoonlijke ontwikkeling.

6:2. De specialist werkt effectief en doelmatig binnen een gezondheidszorg-organisatie.

6:3. De specialist besteedt de beschikbare middelen voor de patiŽntenzorg verantwoord.

6:4. De specialist gebruikt informatietechnologie voor optimale patiŽntenzorg, en voor bij- en nascholing.

7. Professionaliteit

7:1. De specialist levert hoogstaande patiŽntenzorg op integere, oprechte en betrokken wijze.

7:2. De specialist vertoont adequaat persoonlijk en interpersoonlijk professioneel gedrag.

7:3. De specialist kent de grenzen van de eigen competentie en handelt daar binnen.

7:4. De specialist oefent de geneeskunde uit naar de gebruikelijke ethische normen van het beroep. 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Geef mij tijd

Het is september en de vrijwilligers van het Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding (KWF) komen langs met de collectebus. Het kan niemand ontgaan zijn. Radio- en televisiespotjes dringen zich aan je op. En waar je maar kijkt maken spandoeken en affiches ons erop attent. GEEF MIJ TIJD. Daarbij wordt meestal ook een portret getoond van iemand met kanker. Ik had zelf ook op zo’n foto gekund, maar ik heb nu al vijftien jaar die op hol geslagen cellen en vind eigenlijk dat me sinds de diagnose al verrassend veel tijd is gegund. Daar klaag ik dus niet over. Langzaam aan beweeg ik me naar het moment dat de kanker me de baas is, maar zo ver is het nog niet. Wel heeft de behandeling van de kanker mijn leven danig ontwricht. Niet alleen dat van mij. Mijn vrouw moest op haar vijftigste ook wennen aan een heel andere man in huis. Elke keer dat ik langs een KWF affiche kom denk ik: GEEF MIJ KWALITEITTIJD.
Meer

Reageer |  reacties

Een zondebok aanwijzen helpt niet

In het boek ‘Veiligheid in de ggz. Leren van incidenten en calamiteiten’ dat psychiater Alette Kleinsman en calamiteitenonderzoeker Nico Kaptein onlangs publiceerden, komen drie lessen steeds weer terug. Een: het helpt niet om – in het geval van een ernstig incident of calamiteit – een zondebok te zoeken, want fouten worden gemaakt als sluitstuk van een proces waaraan allerlei professionals een bijdrage leveren. Twee: zorg voor een open cultuur waarin iedereen zich vrij voelt om elkaar aan te spreken. En drie: zorg ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor veiligheid.
Meer

Reageer |  reacties

Duizend bloemen, een paar teveel

Hoogleraar Jim van Os sprak recent in NRC Handelsblad zijn zorg uit over de achteruitgang van de psychiatrie in Nederland. Het toenemend aantal gevallen van euthanasie bij mensen met ernstige psychische aandoeningen is daar volgens hem een symptoom van. De verwaarlozing kost mensenlevens. Hij bepleit een focus op persoonlijk herstel. Marian Draaisma van zorginstelling Pluryn klaagde in dezelfde week in het AD over een verschuiving van werkzaamheden van de jeugdpsychiatrie naar de jeugdzorg. Dit verklaart volgens haar waarom het aantal suÔcides bij de betrokken jongeren nog nooit zo hoog is geweest. Ook hier gaat het om vragen over leven en dood. De oplossing ligt hier in de handen van gemeenten. En GGZ-instelling Emergis in Zeeland dreigde eind augustus met een behandelstop voor de rest van dit jaar. De zorgverzekeraar heeft te weinig zorg ingekocht.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten