BelgiŽ!

29 oktober 2015

“Ik heb getwijfeld over BelgiŽ, omdat iedereen daar lacht”. Het Goede Doel, een nederpop-bandje, zong het al in 1982. Als je in Zuid-Limburg komt, twijfelen ook veel mensen. Over het zorgaanbod. Maar ze twijfelen meer over Nederland dan over BelgiŽ.

Mijn schoonvader Herman is een voorbeeld. Hij gaat bij voorkeur naar BelgiŽ. Nu ben je in Maastricht niet alleen geografisch, maar ook cultureel al bijna in BelgiŽ. Ik nam in eerste instantie aan dat men daarom ook liever naar een Belgisch ziekenhuis ging. Een vreemde veronderstelling, geef ik grif toe, want een Maastrichts ziekenhuis zal toch ook de couleur locale aannemen, en zou voor de gemiddelde Maastrichtenaar toch ook prima moeten zijn. Verzekeraars als CZ en VGZ, die goed zijn vertegenwoordigd in zuidelijk Nederland, komen gezamenlijk al snel op meer dan 50.000 verzekerden per jaar die naar BelgiŽ gaan voor ťťn of meerdere behandelingen. Herman is dus bepaald niet de enige, zo blijkt.

De grote vraag is natuurlijk, waarom al die mensen daar heen gaan. Het geeft toch meer gedoe en je moet verder rijden. Er staat blijkbaar iets tegenover dat dergelijk gedrag aanmoedigt. En inderdaad, er zijn twee grote verschillen.

Het eerste verschil: 
Belgische artsen verdienen per ingreep en ze bepalen zelf hoe lang ze willen werken op een dag. Dat is natuurlijk niet noodzakelijkerwijs positief. Een Belgische arts verdient meer als hij meer ingrepen doet. Hij zou dus geneigd kunnen zijn om meer in te grijpen. En als je pech hebt, is de ingreep om 8 uur ’s avonds, nadat de arts al een lange zware dag achter de rug heeft. Het beeld zou kunnen ontstaan van een oververmoeide arts die onnodige ingrepen doet. 

Er is echter een tegenbeweging. Je kan als patiŽnt heel makkelijk wisselen van arts. Een arts moet dus vechten voor zijn patiŽnten: voor je het weet zijn we weer weg. Vooral als je oververmoeid overkomt en onnodige ingrepen doet. Die dynamiek heet marktwerking.

Die concurrentie geldt ook voor Belgische huisartsen. Derhalve zijn huisartsen in BelgiŽ veel actiever betrokken in de tweede lijn. De prikkel daartoe (ontevreden weglopende patiŽnten) is veel groter dan in Nederland.

Het tweede verschil: 
Belgische artsen hebben een meer invoelende benadering en luisteren uitgebreider en langer. Dat kan, omdat ze zelf mogen bepalen hoe lang ze een patiŽnt zien. Weg met opgelegde normtijden! Naast het tonen van empathie, zijn ze ook nog eens toegankelijker. “Als u nog een vraag heeft”, zo zei laatst een Belgische arts tegen hem, “dan kunt u mij mobiel bellen”. Mijn eigen vrouw zat erbij, anders had ik het niet geloofd. Zij heeft dat nummer later ook gebruikt, en kreeg inderdaad meteen de specialist aan de lijn. Het kan dus echt. Iedere Nederlander aan wie je dit verhaal vertelt, kijkt je ongelovig aan. Mijn schoonvader meldt zelf desgevraagd dat hij in een Belgisch ziekenhuis veel minder lang hoeft te wachten. Ook worden aanvullende onderzoeken die nodig blijken meteen gepland, zodat hij daar kan wachten en niet een paar dagen later terug hoeft te komen. Ik noteer hier wat verbeterpuntjes voor Nederlandse ziekenhuizen.

Ik geloof niet dat Nederlandse en Belgische artsen van elkaar verschillen in kwaliteit. In beide landen heb je hele goede, goede en minder goede artsen. Het grote verschil zit in de marktwerking en de klantgerichtheid. Herman blijft daarom kiezen voor BelgiŽ, en met hem vele anderen. Met zulke specialisten is het geen wonder dat iedereen daar lacht.

 

 Definitie marketing

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

FACT-werk en specialistische zorg in ťťn team

ĎBinnen GGZ Noord-Holland-Noord hebben we drie programmaís geschreven die de komende drie jaar hun beslag moeten krijgení, vertelt Marijke van Putten, lid van de raad van bestuur. ĎVoorheen werkten we via twee sporen: de FACT-teams en diagnostisch gerichte specialistische teams. Deze voegen we samen tot geÔntegreerde teams die wijk- en herstelgericht zijn. Teams met ervaringsdeskundigen en IPS-medewerkers die mensen begeleiden naar werk, maar ook met specialistische behandelkennis.í
Meer

Reageer |  reacties

Psychisch gezond in een opgewarmde aarde

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om themaís die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Het is ontegenzeggelijk de schuld van de manager; of niet soms?

In haar column in Medisch Contact van juni 2017 probeert Esther van Fenema aan een peuter uit te leggen wat een manager doet: ĎEen manager is een meneer of een mevrouw die dingen regelt en heel veel moet vergaderen met andere mensen om die dingen te kunnen regelení waarop de kleuter stampvoetend roept: ĎJa maar wat kan hij dan?í. Ik vroeg me af hoe zij aan diezelfde peuter zou uitleggen wat een psychiater doet? Ik neem aan dat zij het zo zou weten uit te leggen dat die peuter ervan overtuigd is, dat een psychiater heel wat kan ook al zegt men - dat zijn vooral chirurgen - dat een psychiater niets weet en niets kan.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten