Conflicten en agressie in de medische praktijk

Auteur
Douwe de Vries & Geuk Schuur
Prijs
€ 43,99
EAN
9789031383436
Rubriek
Geneeskunde

SAMENVATTING
Conflicten en agressie in de medische praktijk, geschreven voor huisartsen, medisch specialisten en hun assistenten..

Agressief en zelfs gewelddadig gedrag van clienten is een verschijnsel waarmee artsen en hun assisterende medewerkers helaas steeds vaker worden geconfronteerd " niet alleen in de poli of praktijkruimte, maar ook buiten werktijd. Deze overlast kan uiteenlopen van hinderlijk gedrag of verbale intimidatie tot grove beledigingen en zelfs lichamelijk geweld.. Conflicten en agressie in de medische praktijk, geschreven voor huisartsen, medisch specialisten en hun assistenten, dient als een praktische handleiding om agressief gedrag te voorkomen of, als dit toch mocht optreden, het in te tomen. Daarnaast is dit boek geschikt voor overige beroepsbeoefenaren die contact hebben met zorgvragers, zoals bedrijfsartsen, apothekers of maatschappelijk werkers. . De themas in dit boek zijn in oplopende mate van ernst gerangschikt. Bij elk probleemsituatie wordt de vraag gesteld: hoe kan men bij de confrontatie zicht op de situatie krijgen, controle over eigen emoties en het eigen gedrag houden, de leiding behouden en van daaruit de-escalerend optreden? Doel is hierbij te leren de conflictsituatie te beheersen en deze een voor alle partijen constructieve, zinvolle wending te geven.. De hoofdstukken in dit boek kennen een uniforme opbouw. Elk hoofdstuk begint met een casus, waarna overwegingen volgen. In het onderdeel Reflectie wordt de beschreven reactie van de handelende beroepsbeoefenaren kritisch belicht. Elk hoofdstuk wordt met adviezen afgesloten.

 

 Lees meer op: Bol.com

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

FACT-werk en specialistische zorg in ťťn team

‘Binnen GGZ Noord-Holland-Noord hebben we drie programma’s geschreven die de komende drie jaar hun beslag moeten krijgen’, vertelt Marijke van Putten, lid van de raad van bestuur. ‘Voorheen werkten we via twee sporen: de FACT-teams en diagnostisch gerichte specialistische teams. Deze voegen we samen tot geÔntegreerde teams die wijk- en herstelgericht zijn. Teams met ervaringsdeskundigen en IPS-medewerkers die mensen begeleiden naar werk, maar ook met specialistische behandelkennis.’
Meer

Reageer |  reacties

Psychisch gezond in een opgewarmde aarde

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om thema’s die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Het is ontegenzeggelijk de schuld van de manager; of niet soms?

In haar column in Medisch Contact van juni 2017 probeert Esther van Fenema aan een peuter uit te leggen wat een manager doet: ‘Een manager is een meneer of een mevrouw die dingen regelt en heel veel moet vergaderen met andere mensen om die dingen te kunnen regelen’ waarop de kleuter stampvoetend roept: ‘Ja maar wat kan hij dan?’. Ik vroeg me af hoe zij aan diezelfde peuter zou uitleggen wat een psychiater doet? Ik neem aan dat zij het zo zou weten uit te leggen dat die peuter ervan overtuigd is, dat een psychiater heel wat kan ook al zegt men - dat zijn vooral chirurgen - dat een psychiater niets weet en niets kan.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten