Uitglijder op Facebook, het mag niet, het mag nooit

4 december 2014

De richtlijn ‘Seksueel contact tussen arts en patiŽnt’ van de KNMG heeft als ondertitel: het mag niet, het mag nooit. Facebooken over patiŽnteninformatie hoort eveneens thuis in de categorie ‘het mag niet, het mag nooit’. Dit blijkt uit een recente uitspraak van het Regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg te Eindhoven over een facebookende verpleegkundige. Een uitglijder op Facebook leidde tot een waarschuwing van de tuchtrechter. Niet verwonderlijk, want het gaat om schending van het beroepsgeheim.

Wat was er aan de hand? De aangeklaagde is een verpleegkundige en – saillant detail – een oud-leerling van klager, kennelijk docent of voormalig docent in een opleiding tot verpleegkundige. Het geheel doet vermoeden dat de voormalige relatie leraar-leerling niet heel warm is geweest, maar daarover meldt de uitspraak niets dus dat blijft speculeren. Voor de kern van de zaak doet het er ook niet toe.

Klager heeft een gastroscopie ondergaan in het ziekenhuis waar de verpleegkundige werkt. De verpleegkundige is zelf niet betrokken geweest bij de behandeling van klager maar heeft op enig moment wel op een lijst gezien welke behandeling zijn oud-docent zou ondergaan. Tijdens de behandeling kreeg klager Succinylcholine toegediend, een spierverslappend middel.

Op de dag van de behandeling had klager zelf wat berichten op Facebook geplaatst. Enkele weken later verbleef klager met een groep in Duitsland. Een deelnemer van de groep plaatste twee berichten op Facebook waarvan de tweede luidde: “Lekker door de sneeuw geploeterd…, nu ff de benen hoog en ontspannen…”. Daarop plaatste de verpleegkundige – overigens geen directe vriend van klager op Facebook – “Heeft (klager) nog steeds last van zijn benen, na zijn sux ervaring?” Sux was kennelijk een verwijzing naar de bij klager toegediende Succinylcholine.

Een klein en tamelijk cryptisch bericht lijkt het. Maar klager stelt dat mensen uit zijn sociale omgeving naar zijn behandeling hebben gevraagd door het plaatsen van dit bericht op Facebook. Hij klaagt dat de verpleegkundige zich in de openbaarheid van de sociale media niet over details van de behandeling had mogen uitlaten.

Het Tuchtcollege te Eindhoven is onverbiddelijk, verklaart de klacht gegrond en legt de maatregel van waarschuwing op. De verpleegkundige had zich uit hoofde van zijn beroepsgeheim dienen te onthouden van “het doen van uitlatingen over wetenschap van de behandeling of fysieke toestand van de patiŽnten. Dit geldt ook voor patiŽnten waarvan hij weet dat zij zijn behandeld in het ziekenhuis waar hij werkzaam is, maar aan wie hij persoonlijk geen medische zorg heeft geboden”. Ook al gaat het Tuchtcollege er niet van uit dat de verpleegkundige diens oud-docent opzettelijk heeft willen beschadigen, het rekent hem aan dat hij zich geen rekenschap heeft gegeven van de impact van het plaatsen van het bericht op Facebook.

De tuchtrechter refereert niet aan de Handreiking voor verpleegkundigen en verzorgenden: Hoe gebruik je sociale media op een verantwoorde manier? Een aanbeveling luidt: “Als verpleegkundige/verzorgende ga ik zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie over de zorgvrager. Ik deel online geen vertrouwelijke informatie.” Een vergelijkbare aanbeveling is overigens te vinden in de Handreiking Artsen en Social Media van de KNMG.

Dat ook op social media het beroepsgeheim niet geschonden mag worden ligt voor de hand, maar kan al likend en chattend toch makkelijk vergeten worden. Het was maar een klein bericht op Facebook van de verpleegkundige in kwestie, met kennelijk toch onaangename gevolgen voor klager, of althans heeft het bericht van zijn oud-leerling hem danig geprikkeld. Dergelijke gevolgen zijn vaak niet ingecalculeerd bij het drukken op “send”, zo blijkt maar weer.

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

FACT-werk en specialistische zorg in ťťn team

ĎBinnen GGZ Noord-Holland-Noord hebben we drie programmaís geschreven die de komende drie jaar hun beslag moeten krijgení, vertelt Marijke van Putten, lid van de raad van bestuur. ĎVoorheen werkten we via twee sporen: de FACT-teams en diagnostisch gerichte specialistische teams. Deze voegen we samen tot geÔntegreerde teams die wijk- en herstelgericht zijn. Teams met ervaringsdeskundigen en IPS-medewerkers die mensen begeleiden naar werk, maar ook met specialistische behandelkennis.í
Meer

Reageer |  reacties

Psychisch gezond in een opgewarmde aarde

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om themaís die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Het is ontegenzeggelijk de schuld van de manager; of niet soms?

In haar column in Medisch Contact van juni 2017 probeert Esther van Fenema aan een peuter uit te leggen wat een manager doet: ĎEen manager is een meneer of een mevrouw die dingen regelt en heel veel moet vergaderen met andere mensen om die dingen te kunnen regelení waarop de kleuter stampvoetend roept: ĎJa maar wat kan hij dan?í. Ik vroeg me af hoe zij aan diezelfde peuter zou uitleggen wat een psychiater doet? Ik neem aan dat zij het zo zou weten uit te leggen dat die peuter ervan overtuigd is, dat een psychiater heel wat kan ook al zegt men - dat zijn vooral chirurgen - dat een psychiater niets weet en niets kan.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten