Het 10-minutengesprek

18 mei 2017

Recent mochten mijn vrouw en ik weer eens op audiŽntie komen bij de basisschooldocente van ons zoontje. In de onderwerpregel van het emailbericht werd meteen aan verwachtingsmanagement gedaan: “10-minutengesprek.” Omdat de juf ruim een kwartier uitliep, was er in de hal een mini-wachtkamertje ontstaan waarin gemopperd werd door ťťn van de ouderparen. “Ik begrijp het niet, mensen weten toch dat ze maar 10 minuten hebben? Hoe kan ze dan nu al uitlopen, er waren maar 5 ouders vůůr ons.” Om een en ander in perspectief te zetten probeerde ik nog in te brengen dat ik al tevreden ben als mijn spreekuur aan het einde van de dag niet langer dan half uur uitloopt, maar ik vond geen gewillig oor. Eenmaal binnen liepen we in precies 10 minuten de goede en verbeterpunten van onze kleuter door, waarna het rinkelen van de eierwekker een einde maakte aan het gesprek.

Een Google-search naar de term “10-minutengesprek” levert ruim 32.000 resultaten op. De eerste 100 daarvan staan bol van tips om van beide kanten goed voorbereid het gesprek aan te gaan; in het onderwijs welteverstaan. Na toevoeging van wat medische termen komt er ook een aantal sites met tips om je gesprek met de huisarts beter voor te bereiden. Deze voert gemiddeld bijna 9.000 van deze 10-minutengesprekken per jaar (bron: https://www.lhv.nl/uw-beroep/over-de-huisarts/kerncijfers-huisartsenzorg). Met 8812 huisartsen voeren zij per jaar dus zo’n 70 miljoen 10-minutengesprekken! En dan te bedenken dat de huisartsen hiermee in Nederland 94% van de zorg in de eigen praktijk afhandelen tegen nog geen 4% van het totale zorgbudget, wat neerkomt op 2,7 miljard euro. Zeer recent werd bekend dat in het nieuwe zorgakkoord voor 2018 maximaal 75 miljoen euro beschikbaar is voor verschuiving van zorg naar de eerstelijns-praktijken. Uitgaande van de € 9,23 (!) voor een 10-minutengesprek bij de huisarts betekent dit in het beste (of zo u wilt ergste) geval ruim 8 miljoen extra consulten op het toch al overvolle bord van de huisarts. Zeer terecht dat de huisartsen aan de noodbel trekken; eerder onderzoek van MOVIR liet al zien dat ruim 70% van de huisartsen signalen van overspannenheid bij zichzelf geconstateerd hadden. De titel die Nieuwsuur recent gebruikte om dit aan de kaak stellen (“Help, de dokter verzuipt!”) liet weinig aan de verbeelding over. Bij diverse huisartsen is het kookwekkertje inmiddels al gesignaleerd in de spreekkamer.

Zo’n 20 jaar geleden zal de huisarts nog wel uitgekomen zijn met 10 minuten; patiŽnten waren in het algemeen minder mondig, de prevalentie van stress-gerelateerde klachten was lager, de griep werd gewoon thuis uitgeziekt en tegen het advies van de dokter in gaan was al helemaal not done. Met de opkomst van dr. Google, de toenemende mondigheid van de patiŽnt die waar wil voor zijn premiegeld, het sluiten van veel verpleeg- en verzorgingstehuizen en de gestegen administratieve lasten is gebleken dat die 10 minuten veelal niet meer voldoende zijn. Om het systeem van de huisarts als poortwachter niet in elkaar te laten vallen, moet er tijd (en dus geld) bij. De zorgverzekeraars lijken de eerst-aangewezenen om dit geld beschikbaar te stellen, aangezien pilot-studies al lieten zien dat meer tijd voor de patiŽnt zorgt voor minder verwijzingen naar het ziekenhuis. Op deze manier kunnen de kookwekkertjes terug de doos in, houden we de huisarts vitaal en worden bovendien de patiŽnten efficiŽnter geholpen. Want optimale zorg blijft een kwestie van geven en nemen: aandacht geven en de tijd nemen. 

Bertho Nieboer is op Twitter te volgen via @DokterBertho 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Psychisch gezond in een opgewarmde aarde

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om themaís die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Het is ontegenzeggelijk de schuld van de manager; of niet soms?

In haar column in Medisch Contact van juni 2017 probeert Esther van Fenema aan een peuter uit te leggen wat een manager doet: ĎEen manager is een meneer of een mevrouw die dingen regelt en heel veel moet vergaderen met andere mensen om die dingen te kunnen regelení waarop de kleuter stampvoetend roept: ĎJa maar wat kan hij dan?í. Ik vroeg me af hoe zij aan diezelfde peuter zou uitleggen wat een psychiater doet? Ik neem aan dat zij het zo zou weten uit te leggen dat die peuter ervan overtuigd is, dat een psychiater heel wat kan ook al zegt men - dat zijn vooral chirurgen - dat een psychiater niets weet en niets kan.
Meer

Reageer |  reacties

Sigmund Freud en de DSM-5

Op Discura is de DSM, onder meer door mijzelf, al vaak als een varkentje gewassen. Dat hoeft niet meer en naar verluidt loopt deze in Nederland toch op haar laatste benen. Al die miljoenen die voor het gebruik in de DBCís betaald moeten worden aan de yankees is ook te gek voor woorden. Maar linksom of rechtsom weerspiegelt de DSM-5 wel het denken en werken van grote groepen psychiaters en psychologen in de VS en daarbuiten. De ontwikkeling in de DSM reflecteert het empirisch onderzoek in de psychopathologie en daar ligt een interessante vergelijking met niemand minder dan Sigmund Freud.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten