Kwaliteit kost geld, ook in de zorg!

11 september 2013

Er bestaat een hardnekkig geloof dat verbeteren van de kwaliteit van zorg gratis is en misschien zelfs geld oplevert. Kwaliteit, waar dan ook, kost geld en in de zorg is dat echt niet anders. De vereenvoudigde redenering is echter deze: betere kwaliteit zorgt voor minder complicaties en dus minder kosten en kortere opnameduur dus meer plaats om de beschikbare capaciteit te benutten en dus hogere inkomsten. Hogere inkomsten kunnen dan worden benut voor verbeteren van de kwaliteit van zorg. Bijna alles aan deze cirkelredenering is fout.

Verbeteren van kwaliteit heeft soms niets te maken met opnameduur of complicaties. Wanneer er geen wachttijden zijn, omdat de logistiek op de poli is verbeterd, zal dat niet leiden tot onmiddellijke winsttoename, om maar een voorbeeld te noemen. Het leidt wel tot hogere tevredenheid van de patiŽnt.

Kortere ligduur hoeft overigens ook niet te leiden tot een nieuwe opname wanneer er sprake is van overschrijden van afgesproken volumina met de verzekeraar en tot slot leidt een nieuwe patiŽnt zeker niet vanzelfsprekend tot meer winst maar zeker tot meer kosten.

En toch zal en moet de kwaliteit van zorg constant verbeteren. Hoe dan? Door kwaliteitsverbetering te koppelen aan verbeterde bedrijfsvoering. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, al was het alleen omdat kwaliteit meestal een aandachtsgebied is van de professionals terwijl bedrijfsvoering ten onrechte wordt geclaimd door managers.

Misa Džoljić, anesthesioloog en CEO Nyenrode Business University. 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

FACT-werk en specialistische zorg in ťťn team

ĎBinnen GGZ Noord-Holland-Noord hebben we drie programmaís geschreven die de komende drie jaar hun beslag moeten krijgení, vertelt Marijke van Putten, lid van de raad van bestuur. ĎVoorheen werkten we via twee sporen: de FACT-teams en diagnostisch gerichte specialistische teams. Deze voegen we samen tot geÔntegreerde teams die wijk- en herstelgericht zijn. Teams met ervaringsdeskundigen en IPS-medewerkers die mensen begeleiden naar werk, maar ook met specialistische behandelkennis.í
Meer

Reageer |  reacties

Psychisch gezond in een opgewarmde aarde

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om themaís die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Het is ontegenzeggelijk de schuld van de manager; of niet soms?

In haar column in Medisch Contact van juni 2017 probeert Esther van Fenema aan een peuter uit te leggen wat een manager doet: ĎEen manager is een meneer of een mevrouw die dingen regelt en heel veel moet vergaderen met andere mensen om die dingen te kunnen regelení waarop de kleuter stampvoetend roept: ĎJa maar wat kan hij dan?í. Ik vroeg me af hoe zij aan diezelfde peuter zou uitleggen wat een psychiater doet? Ik neem aan dat zij het zo zou weten uit te leggen dat die peuter ervan overtuigd is, dat een psychiater heel wat kan ook al zegt men - dat zijn vooral chirurgen - dat een psychiater niets weet en niets kan.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten