Kwaliteit kost geld, ook in de zorg!

11 september 2013

Er bestaat een hardnekkig geloof dat verbeteren van de kwaliteit van zorg gratis is en misschien zelfs geld oplevert. Kwaliteit, waar dan ook, kost geld en in de zorg is dat echt niet anders. De vereenvoudigde redenering is echter deze: betere kwaliteit zorgt voor minder complicaties en dus minder kosten en kortere opnameduur dus meer plaats om de beschikbare capaciteit te benutten en dus hogere inkomsten. Hogere inkomsten kunnen dan worden benut voor verbeteren van de kwaliteit van zorg. Bijna alles aan deze cirkelredenering is fout.

Verbeteren van kwaliteit heeft soms niets te maken met opnameduur of complicaties. Wanneer er geen wachttijden zijn, omdat de logistiek op de poli is verbeterd, zal dat niet leiden tot onmiddellijke winsttoename, om maar een voorbeeld te noemen. Het leidt wel tot hogere tevredenheid van de patiŽnt.

Kortere ligduur hoeft overigens ook niet te leiden tot een nieuwe opname wanneer er sprake is van overschrijden van afgesproken volumina met de verzekeraar en tot slot leidt een nieuwe patiŽnt zeker niet vanzelfsprekend tot meer winst maar zeker tot meer kosten.

En toch zal en moet de kwaliteit van zorg constant verbeteren. Hoe dan? Door kwaliteitsverbetering te koppelen aan verbeterde bedrijfsvoering. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, al was het alleen omdat kwaliteit meestal een aandachtsgebied is van de professionals terwijl bedrijfsvoering ten onrechte wordt geclaimd door managers.

Misa Džoljić, anesthesioloog en CEO Nyenrode Business University. 

Vacatures

MEER OVER DEZE VACATURE >>

Opinie

Shared Decision Making

Discussieforum over professionaliteit in de zorg voor medisch specialisten, artsen, psychologen, bestuur en management. Van Der Hoef & Partners biedt u een platform, of forum, dat gebruikt zal worden om themaís die van belang zijn bij de dagelijkse praktijk van de geneeskunde te belichten. Een ruimte voor het voeren van een discours.
Meer

Reageer |  reacties

Vastgoed voor veel zorginstellingen een killer

Op 1 juni 2017 treedt Paul de Bot terug als bestuurder van Dijk en Duin in Castricum. Het afscheidsinterview vindt plaats in restaurant De Oude Keuken, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt serveren de koffie en broodjes. De Oude Keuken is een mooi voorbeeld van de herontwikkeling die het zorginstellingsterrein van Dijk en Duin onder zijn bestuurlijke leiding doormaakte. Veel GGZ-instellingen zitten door de herijking van het zorgaanbod met oud en vaak monumentaal vastgoed in hun maag. ĎDe herontwikkeling van ons vastgoed in Castricum is exemplarisch voor de zorgvastgoedsector nieuwe stijl.í
Meer

Reageer |  reacties

De dagen van de DSM-5 zijn geteld

Eindelijk is er een classificatie in de maak waarmee psychiaters en patiŽnten straks hopelijk beter uit de voeten kunnen dan met de DSM-5, het handboek voor de psychiatrie. De nieuwe concurrent heet HiTOP, de Hierarchical Taxonomy of Psychopathology.
Meer

Reageer |  reacties

Nascholingstrajecten